City Id =8

انتخاب استان

برنامه ریز

چقدر میخوای خرج کنی؟! (قیمت ها به تومان است) چیکار می خوای بکنی ؟ چقدر وقت داری؟!

تغذيه در سفر: چي ببريم، چي بخوريم؟ (1394/10/07)

به‌ طور يقين قبل از هر سفري تدابيري را در نظر مي‌گيريم از جمله تهيه بليت، بازديد وسيله نقليه و مانند اينها؛ اما يکي ديگر از تدابيري که بايد در نظر داشت و قسمت مهم هر سفري به حساب مي‌آيد تغذيه در طول راه است.
 تغذيه در سفر: چي ببريم، چي بخوريم؟

به گزارش بزنيم بيرون ، تغذيه در سفر يکي از نکات مهمي است که‌ گاه ناديده گرفته مي‌شود و بعضي اوقات با مسموميت‌هاي غذايي يا بيماري‌ها ممکن است لذت سفر گرفته شود و توليد دردسر کند، اما اگر قبل از شروع سفر به نکات ريز و در عين حال مهم غذايي فکر کنيم باعث مي‌شود يک مسافرت خوب بدون درد سر و بيماري داشته باشيم.
اگر از برنامه‌ريزي و دقت کافي برخورداريد واز نقشه راه سفر خود خبر داريد مي‌توانيد رستوران‌ها و محل غذاخوري مسير خود و زمان رسيدن به آن را محاسبه کنيد. اما به‌خاطر داشته باشيد اين مکان‌ها به‌علت دارا بودن مسافرهاي گذري که شايد هرگز دوباره از آنجا نگذرند، اکثرا داراي کيفيت و بهداشت مناسب نيستند. محل سفر شما و مسير آن از نظر دما و رطوبت مي‌تواند در انتخاب غذا نقش مهمي داشته باشد. براي مثال غذاهايي با ماندگاري کوتاه‌، در جنوب ايران نياز به شرايط نگهداري خنک و بهتري نسبت به مناطق سرد و کوهستاني غرب ايران دارند. طريقه استفاده غذا در سفر نيز بسيار اهميت دارد. هرچه کمتر نياز به گرم کردن يا پخت داشته باشد يا برعکس مي‌تواند تابع مسافرت شما باشد.


صبحانه

براي صبحانه از پنير و مرباي کوچک استفاده کنيد تا مجبور نباشيد اضافه آن را تمام مدت سفر با احتياط حمل کنيد.
تخم‌مرغ به شرطي که تازه باشد، اگر شسته نشود و جاي امني در کوله قرار بگيرد، تا ۲ روز قابل حمل است.


نهار و شام

براي انتخاب وعده‌هاي غذايي، سري به فروشگاه بزنيد. ليست متنوعي از کنسرو‌ها، غذاهاي نيمه آماده، سوپ آماده، نودل و انواع ديگر غذاهاي قابل نگهداري بيرون از يخچال پيدا مي‌کنيد. هريک از اين موارد معايب و امتيازات خاص خود را دارند. خوردن غذاهايي که نگهدارنده دارند، به مدت طولاني براي سلامتي ضرر دارد. اما حمل آن‌ها آسان است و معمولا وزن کمي دارند. بعضي از آن‌ها نياز به پختن يا گرم کردن دارند ولي بعضي را مي‌توان آماده و سرد خورد.


فصلي که در آن سفر مي‌کنيد در انتخاب غذا به شما کمک مي‌کند. در فصل‌هاي گرم سال، بيشتر از غذاهاي کنسروي و سبک استفاده کنيد. در ماه‌هاي سرد‌تر، مي‌توان غذاهاي خانگي را تا مدت زيادي در کوله پشتي نگه داشت.
به کالري و حجم غذاي مورد نياز خود توجه کنيد. دور ريختن هربار مقدار زيادي از غذا يا گرسنه ماندن در سفر به هيچ وجه درست نيست.
هميشه مقداري نان همراه خود داشته باشيد. درست جايي که فکر نمي‌کنيد به‌کار مي‌آيد.


آب و آشاميدني

از مخلفات شور کنار غذا (مثل خيارشور) در مسافرت کمتر استفاده کنيد، تعادل آب بدن مهم‌ترين چيزي است که در سفر بايد به آن توجه کرد.
هميشه يک بطري نيم ليتري آب همراه خود داشته باشيد. روش خوردن آب در پياده‌روي طولاني، نوشيدن آب هنگام نياز بدن و هر بار يک يا دو جرعه است.


تنقلات

سعي کنيد ار ميوه‌هاي خشک براي تنقلات استفاده کنيد هم تنقلات شور و هم شيرين. به ذائقه خود توجه کنيد. اما هميشه قند اضافي براي شرايط خاص همراه خود داشته باشيد. خرما، توت خشک و شکلات شيرين از بهترين گزينه‌ها هستند. از آجيل هم مي‌توانيد به عنوان تنقلات استفاده کنيد به شرطي که در مصرف آن زياده روي نشود.


بدترين‌ها و بهترين‌ها

سوسيس و کالباس و انواع سس بد‌ترين گزينه‌هاي غذايي در سفرهاي بيش از يک روز هستند. بهترين نوع غذا، غذاهاي گياهي هستند غذاهاي گياهي دير‌تر از گوشت فاسد مي‌شوند پس مي‌توان وعده‌هاي بيشتري از سفر را به غذاهاي خانگي گياهي اختصاص داد.


چند توصيه ديگر

* از مصرف سالاد و سبزيجات در رستوران‌ها پرهيز کنيد
* ظروف و وسايل پخت و پز را درون نايلون‌هاي تميز و دربسته نگهداري کنيد تا در طول سفر آلوده نشوند.
* ظرف‌هاي غذا را در آب رودخانه نشوييد؛ چراکه آلودگي را بيشتر مي‌کند
* در هنگام توقف براي صرف غذا، غذا را به‌طور کامل حرارت دهيد، زيرا در زمان نگهداري غذا در سفر (فاصله بين خوردن و پخت غذا) ميکروب‌ها در مواد غذايي رشد مي‌کنند. پس غذا را در حد داغ شدن حرارت دهيد تا کاملا ميکروب‌هاي آن از بين بروند
* غذاهاي داغ را بيش از يک ساعت نمي‌توان نگه داشت، بنابراين سعي کنيم آن‌ها را زود مصرف کنيم. اگر هم مي‌دانيم که مدت طولاني را بايد از غذاي گرم محافظت کنيم، مي‌توانيم ظرف آن را درون پتو يا روزنامه بپيچانيم تا دماي آن زود از بين نرود.
* خوردن ليموي تازه همراه غذا فراموش نشود زيرا ليموي تازه مي‌تواند ميکروب‌هاي مواد غذايي را از بين ببرد
* هرگز غذاهاي پخته شده را بيش از دو ساعت در دماي محيط‌‌ رها نکنيد و اگر هواي اتاق گرم است، بيش از يک ساعت نگه نداريد
* مهم‌ترين نکته براي پيشگيري از مسموميت غذايي، پختن غذا و خوردن آن در‌‌ همان روز است
* همچنين غذاهايي را که بيش از سه روز، حتي در يخچال، باقي‌ مانده‌اند مصرف نکنيد
* خشکبار حاوي مقدار زيادي کالري و پروتئين و خوردن آن‌ها در سفر مجاز است البته در خوردن آن‌ها به مقدار زياد خودداري شود
* در سفر بايد از غذاهاي آب‌پز با حجم کم استفاده شود
* از خوردن چيپس، پفک و مواد حاوي ترکيبات شيميايي رنگي تا حد امکان خودداري شود
* از خوردن ميان وعده‌هاي بين راهي مثل لواشک‌هاي محلي، فلافل، سمبوسه و پيراشکي به‌دليل عدم‌ نظارت بهداشتي خودداري کنيد
* از خوردن تخم مرغ نيم پز (عسلي) نيز به‌طور جدي بپرهيزيد
* تا حد امکان از خوردن انواع خورش‌، کباب کوبيده، سالاد الويه و همبرگر خودداري کنيد، زيرا خورش‌ از جمله غذاهايي هستند که مي‌‌توان آن را چندين بار گرم کرد و ماندگي آن به سختي قابل تشخيص است از مصرف کباب کوبيده و همبرگر به‌دليل عدم ‌اطلاع از کيفيت گوشت و ماندگي چند روزه گوشت چرخ شده و به‌کار بردن موادي مانند خرده نان، ادويه جات و... در تهيه آن‌ها، بايد خودداري کنيد.


نویسنده : عاطفه چهره گشا
منبع : دنياي اقتصاد

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید



تگ ها