City Id =8

انتخاب استان

برنامه ریز

چقدر میخوای خرج کنی؟! (قیمت ها به تومان است) چیکار می خوای بکنی ؟ چقدر وقت داری؟!

مگر ايران هم گالري دارد؟! (1394/12/18)

مدير يک گالري هنري اظهار کرد: در تجربه‌هاي اوليه‌ي حضورم در آرت‌فرهاي ميامي يا وين، حضور يک گالري‌دار ايراني در چنين رويدادهايي، براي خارجي‌ها عجيب بود و از من مي‌پرسيدند مگر ايران گالري دارد؟! من هم پاسخ مي‌دادم نه‌تنها گالري دارد، بلکه در زمان بازگشايي، از گالري‌هاي خارجي شلوغ‌تر است.
  مگر ايران هم گالري دارد؟!

به گزارش بزنيم بيرون ، شيرين پرتوي - مدير گالري شيرين - درباره انگيزه‌اش از حضور در آرت‌فرهاي مختلف گفت: من محدوده فعاليت گالري‌ها را بسيار گسترده‌تر از برگزاري نمايشگاه مي‌بينم، هدف آن‌ها بايد اين باشد که هنر ايراني را به جهان معرفي کنند. هر گالري بايد در سطح بين‌المللي فعال باشد تا بتواند هنر ايراني را معرفي کند، مجموعه‌داران خارجي اگر يک‌بار از يک گالري ايراني خريد کنند، به هنر کشور ما رو مي‌آورند.

 

او ادامه داد: تجربه اولين حضور ما در آرت‌فرها، به سال 2012 برمي‌گردد. اين اتفاق براي من تجربه بسيار خوبي بود و باب آشنايي من را با مجموعه‌داران خارجي باز کرد، به موجب همين آشنايي، آن‌ها به ايران سفر و از گالري‌هاي ما ديدن کردند و در حال حاضر خريدار هنر ايراني شده‌اند. اين سفرها براي آن‌ها بسيار جالب بود و از آن لذت بردند.

 

اين گالري‌دار با بيان اين‌که آرت‌فر براي من يک نوع تبليغ به‌شمار مي‌رود، اظهار کرد: با حضور در آرت‌فر، اطلاع‌رساني خوبي در رابطه با کار گالري و هنر انجام مي‌شود. از سويي، افراد زيادي کارها را مي‌بينند و گالري‌دار نيز با آثار ديگران آشنا مي‌شود.

 

او با تأکيد بر همراهي گالري‌هاي ايراني در آرت‌فرها، گفت: امسال در آرت‌فر استانبول، همراه سه گالري‌دار ديگر شرکت کرديم که تأثير بسيار خوبي داشت و فکر مي‌کنم حضور گالري‌دارهاي ايراني همراه با يکديگر تأثير را پررنگ‌تر مي‌کند.

 

پرتوي درباره نحوه انتخاب آثار براي شرکت در آرت‌فر، توضيح داد: اين کار با محل برگزاري اين رويداد و سليقه مردم آن منطقه ارتباط دارد، به‌گونه‌اي که حتي ميامي و نيويورک که هر دو در آمريکا هستند، از نظر سليقه هنري با يکديگر تفاوت دارند. من سعي مي‌کنم کارهايي را به آرت‌فر ببرم که علاوه بر تأمين ذائقه مردم آن منطقه، هنر ايراني نيز در آن گنجانده شود. همچنين در عرصه بين‌المللي از آثار يونيک استقبال مي‌کنند؛ منظور آثاري است که آن‌ها نديده باشند و در آن، مديا يا خلاقيت جديدي وجود داشته باشد که براي خارجي‌ها بسيار جذاب است.

 

او فروش آثار هنري در آرت‌فرها را سخت و جمعيت حاضر در اين‌گونه رويدادها را زياد دانست و بيان کرد: دست کم مسوولان 70 گالري در يک آرت‌فر حضور دارند و مخاطبان با تعداد زيادي اثر مواجه مي‌شوند و زماني که کاري را مي‌خرند، مي‌خواهند بدانند آينده آن چيست و براي آن‌ها چه نتيجه‌اي خواهد داشت. از سويي، هزينه آرت‌فرها بسيار بالاست و حمل‌ونقل آثار با کشتي نيز بسيار مشکل است.

 

وي ادامه داد: شرکت در آرت‌فر، ريسک «برد - باخت» بزرگي دارد و ممکن است هزينه‌ها جبران نشود، اما من به نتايج درازمدت آن فکر مي‌کنم. ممکن است براي يک هنرمند، يک سال زحمت بکشيم، ولي کارهاي او در سال اول، فروش نرود و پس از چند سال، نتيجه بدهد.

 

پرتوي همچنين اظهار کرد: من تا به حال از اسپانسر استفاده نکرده و از جيب خودم مايه گذاشته‌ام، زيرا اين حضور و نتيجه‌ي آن، برايم مهم است. اگرچه قيمت‌گذاري‌ها در آرت‌فر دست خودمان است، اما من هيچ‌گاه گران‌تر از قيمت يک هنرمند، اثري را نفروخته‌ام. در آرت‌فر نمي‌توان قيمت‌ها را تغيير داد، زيرا مجموعه‌داران و خريداران با داشتن علم، براي خريد مي‌آيند.

 

اين گالري‌دار معتقد است: اگرچه شرکت در آرت‌فر از لحاظ اقتصادي به‌ضرر من بوده، اما مطمئنا تأثير خود را در ابعاد ديگري گذاشته است. زماني که مي‌شنيدم خارجي‌ها درباره گالري‌ام صحبت مي‌کنند، متوجه مي‌شدم اين موضوع تأثير خود را گذاشته يا همين که احساس مي‌کردم، برخي مديران بزرگ هنري به غرفه من مي‌آيند يا درباره گالري‌ام سوال مي‌پرسند، براي من خوب است و من را به ادامه راه اميدوار مي‌کند. پس از پنج سال حضور در آرت‌فر ميامي، حالا ديگر مجموعه‌داران خارجي سراغ گالري‌ شيرين و هنر ايراني را مي‌گيرند.

 

پرتوي با اعتقاد به اين‌که ايران نيز ظرفيت برگزاري آرت‌فر را دارد، اظهار کرد: آرت‌فر يک بازار هنري است و اگر قرار باشد صرفا گالري‌هاي ايراني در آن شرکت کنند، فايده‌اي ندارد و در نقطه‌اي جالب و مفيد است که گالري‌هاي خارجي نيز جذب آن شوند.

 

او با اشاره بازگشايي تعداد زيادي گالري در ايران، گفت: گالري‌هاي ايراني بايد از چنين رويداد‌هايي حمايت کنند، زيرا علاوه بر سودآوري هنري و اقتصادي، موجب فرهنگ‌سازي نيز مي‌شود.

 

گالري شيرين، شرکت در آرت‌فرهاي جهاني را جزو فعاليت‌هاي بين‌المللي خود گنجانده و در مدت پنج سال در بيش از 14 آرت‌فر خارجي از جمله ميامي، وين، نيويورک، استانبول و دبي شرکت کرده است.


منبع : خبرگزاري ايسنا

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید



تگ ها