City Id =8

انتخاب استان

برنامه ریز

چقدر میخوای خرج کنی؟! (قیمت ها به تومان است) چیکار می خوای بکنی ؟ چقدر وقت داری؟!

تردد ماشين‌هاي خانه به دوش در ايران + تصاوير (1394/12/21)

کاروان‌هاي مسافرتي به‌سختي اجازه‌ي ورود به ايران را مي‌گيرند. تردد ماشين‌هاي خانه به دوش در کشور ما چندان مرسوم نبوده و ورود مدل‌هاي خارجي آن از مرزهاي ايران معمولا با دشواري همراه است. گردشگران خارجي شايد تا کنون تنها کساني بوده‌اند که اجازه‌ي استفاده از اين ماشين‌هاي کَمپِر» را در ايران داشته‌اند.
  تردد ماشين‌هاي خانه به دوش در ايران + تصاوير

به گزارش بزنيم بيرون ، کاروان‌هاي مسافرتي، خانه‌ها يا هتل‌هايي روي چرخ هستند که سبکي از سفر را در دنيا به جريان انداخته‌اند و جاي خالي اقامتگاه‌هاي را در مسيرهاي پَرت و بدون امکانات، پر مي‌کنند. در بسياري از کشورها سفر با اين کاروان‌ها که تمام وسايل يک خانه‌ي کوچک را دارند، امري کاملا رايج است، به‌طوري که کمپاني‌هايي براي اجاره دادن اين نوع اتومبيل‌ها به گردشگران وجود دارند و مناطقي را براي استقرار کاروان‌ها و کمپينگ‌ها اختصاص داده‌اند.

 

کاروان‌ها فقط مخصوص گردشگراني نيستند که تمايل دارند، ‌ارزان سفر کنند، بلکه ماجراجويان مرفه نيز هوادار موبيل هوم‌ هايي هستند که صنعت آن روبه پيشرفت است و قيمت‌هاي ميلياردي هم دارد.

 

توجيه نداشتن تردد ماشين‌هاي کمپر در ايران، برخي شيفتگان ماجراجويي در جاده‌ها را بر آن داشته تا اين تکنولوژي را به ابتدايي‌ترين شکل ممکن و با تغيير اتومبيل‌هايي از نوع کاميون، اتوبوس و ون به ايران بياورند.

 

اما مدتي است يک شرکت خودروساز با ساختن کاروان‌هاي مسافرتي ايراني، اين تابو را شکسته است. در حالي‌ که ورود اين اتومبيل‌ها به ايران هنوز توجيه پيدا نکرده، عده‌اي جوان با راه‌اندازي خط توليد اين کاروان‌ها، موفق شده‌اند پليس راهنمايي و رانندگي را نيز مجاب کنند تا جواز تردد در ايران را براي اين ماشين‌هاي کمپر صادر کند.

 

قيمتي که براي کمپرهاي چرخ‌دار ايراني گذاشته شده، چيزي بين 170 تا 200 ميليون تومان است، مبلغي به اندازه خريدن يک خانه‌ي پنجاه - شصت متري در پايتخت ايران.

 

سازندگان اين کاروان‌هاي مسافرتي معتقدند؛، مبلغي که براي فروش تعيين شده، کاملا متناسب با تعداد و کيفيت قطعات به کار رفته در آن است. حميدرضا چاوشي - مدير خط توليد اين کاروان‌ها - مي‌گويد: فقط 100 ميليون تومان پول شاسي اين ماشين شده است که آن را در داخل کشور ساخته‌ايم.

 

به گفته‌ي او، صفر تا صد اين کاروان را شرکت ايراني ساخته که امکانات آن شامل حمام، دستشويي، گاز، يخچال، ماکرويو، تلويزيون، ويدئو، آبگرم‌کن، موتور برقي، فاضلاب و مجهز به سيستم سرمايشي و گرمايشي، جي‌پي‌اس، دوربين و سنسور دنده عقب است. تمام بدنه ماشين هم عايق شده است.

 

اين شرکت سازنده‌ي اتاق خودرو از حدود سه سال پيش به ساخت کاروان‌هاي مسافرتي با ايده‌اي کاملا ايراني دست زده که عاري از عيب هم نيست.

 

چاووشي نيز به اين موضوع معترف است و به خبرنگار گردشگري ايسنا، مي‌گويد: ما در اجراي اين ايده از الگوي خارجي استفاده نکرديم که البته اشتباه‌مان همين بود، چون محصولي که الان در ايران توليد شده، حدود 30 سال پيش، اروپا آن را توليد کرده است. ما از راهي که آن‌ها رفتند، استفاده نکرديم و راه خودمان را رفتيم. با اين حال، کاروان مسافرتيِ ساخت ايران، خوب و قابل استفاده است و من آن را امتحان کرده‌ام.

 

البته او اعتراف مي‌کند که يکسري از کارهاي انجام‌شده در اين ماشين، از رده خارج شده است و سيستم تخليه‌ي فاضلاب را از جمله معايب آن مي‌داند و بيان مي‌کند: در ايران، سيستم پيشرفته‌ي فاضلابي را که ماشين‌هاي کمپر استفاده مي‌کنند، نداريم و مجبور شديم از پمپ و شلنگ تخليه استفاده کنيم.

 

مدير خط توليد شرکت سازنده‌ي اين کاروان‌ها درباره‌ي رفع مشکل تردد ماشين‌هاي کمپر در جاده‌هاي ايران نيز اظهار مي‌کند: براي نخستين‌بار در ايران جواز اين ماشين روي شش‌ونيم تُن از اداره‌ي استاندارد و راهنمايي و رانندگي گرفته شده، ماشين پلاک شده و روي کارت آن هم «کاروان» ثبت شده است که بعد از انجام تمام اين مراحل، به مشتري تحويل داده مي‌شود و مشکلي براي تردد در خيابان و جاده وجود ندارد.

 

او درباره‌ي تجيهزات فني ماشين اين کمپر نيز توضيح مي‌دهد: با آن‌که سعي شده در ساخت کابين ماشين از قطعات و ايده‌هاي داخلي بهره گرفته شود، اما موتور ماشين کاروان، نيسان ژاپن و گيربکس آن زد اف آلمان است. در واقع 60 درصد قطعات اين ماشين، چيني و بقيه آن توليد داخل است.

 

چاوشي مي‌گويد: ماشين، برق مورد نياز خود را تأمين مي‌کند، سوخت موتور برق هم گازوييل است، همان سوخت ماشين. بخاري و آبگرم‌کن آن هم با همين سوخت کار مي‌کند.

 

طبق اظهارات چاوشي، استقبال از کاروان‌هاي مسافرتي ساخت ايران در اندک زماني که رونمايي شده، بسيار قابل توجه بوده است. اين کاروان‌هاي مسافرتي بهمن‌ماه همزمان با برپايي نمايشگاه بين‌المللي گردشگري تهران به محوطه‌ي اين نمايشگاه آورده شد که کنجکاوي بسياري از بازديدکنندگان را برانگيخته بود.

 

کاروان‌هاي مسافرتي هنوز خط توليد مستمري در ايران ندارد و براساس سفارش مشتري ساخته مي‌شود. مدت زمان ساخت هر دستگاه کاروان مسافرتي طبق اظهارات سازندگان آن، سه‌ماه طول مي‌کشد.

 

 

کاروان مسافرتي ساخت ايران

 

 

 

 

 

 

 

 


منبع : خبرگزاري ايسنا

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید



تگ ها