City Id =8

انتخاب استان

برنامه ریز

چقدر میخوای خرج کنی؟! (قیمت ها به تومان است) چیکار می خوای بکنی ؟ چقدر وقت داری؟!

گردشگري مذهبي زنجان چشم انتظار تحول (1395/01/14)

استان زنجان اماکن مذهبي و بقاع متبرکه متعددي را در خود جاي داده است که در صورت مديرت مطلوب و کارشناسي شده مي تواند در زمينه توسعه گردشگري مذهبي د ر اين استان نقش بسزايي داشته باشد.
گردشگري مذهبي زنجان چشم انتظار تحول

به گزارش بزنيم بيرون ، استان زنجان امامزاده‌ها و بقاع متبرکه بسياري دارد که داراي بسترها و جاذبه هاي بسياري براي توسعه گردشگري مذهبي در استان است به گونه اي که طي سالهاي اخير توجه ويژه به اين بحث شده است.

جاذبه­ هاي گردشگري مذهبي«امامزاده­ ها، زيارتگاه ­ها» نقش مؤثري در بازسازي حيات شهرها در طول تاريخ و امروز داشته است که همچون يک شبکه گسترده اجتماعي از اعتماد و مشارکت گرفته تا بحث هنجارها و امنيت، اغلب مسائل و مشکلات شهري را پوشش مي­ دهد.

استان زنجان امامزاده‌ها و بقاع متبرکه بسياري دارد که داراي بسترها و جاذبه هاي ايجاد زمينه براي توسعه گردشگري مذهي در استان است به گونه اي که طي سالهاي اخير توجه ويژه به اين بحث شده تا در فصول مختلف سال بخصوص در بهار فاطمي پذيراي مشتاقان و مسافران نوروزي باشد.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان زنجان در اين زمينه گفت: با توجه به وجود ظرفيت هاي موجود در استان در زمينه گردشگري مذهبي در تلاش هستيم بازنگري ويژه در اين زمينه داشته باشيم و تاکنون در اين زمينه موفقيت هاي خوبي برداشته شده است.

يحيي رحمتي در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در بخش ابنيه دو مسجد قديمي و تاريخي از جمله مسجد جامع قروه و مسجد جامع سجاس  همچنين وجود مقبره قيدار نبي در شهر قيدار و ساير امامزادگان ما را برآنم داشته تا در تعريف گردشگري مذهبي بازنگري داشته و بر تقويت اين محورها توجه کنيم.

وي ادامه داد: در گردشگري مذهبي اماكن و آيين هاي مذهبي مورد توجه است به گونه اي كه در استان زنجان حسينيه اعظم و زينبيه اعظم و مراسمهاي آن از شاخص ترين ميراث معنوي محسوب مي شوند و در گردشگري مذهبي تاثير ويژه اي دارند.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان زنجان با بيان اينكه تعريف و تقويت محورهاي گردشگري را در دستور كار داريم، گفت: اين محورها در هر سه بعد گردشگري طبيعي، تاريخي و مذهبي خواهد بود.

مديرکل اوقاف و امور خيريه استان زنجان از توجه ويژه اين اداره کل بر توسعه گردشگري مذهبي در استان زنجان تاکيد کرد و گفت: وجود ۱۵۶ امامزاده در زنجان يک ظرفيت بالقوه گردشگري مذهبي محسوب مي شود.

حجت‌الاسلام نيکنام افزود: ۱۵ امامزاده از صفر تا ۱۰۰ در استان زنجان بازسازي شده و امسال به بهره‌برداري مي‌رسد. در سال‌هاي آينده هم بازسازي امامزادگان در دستور کار جدي اوقاف و امور خيريه استان است.

وي از وجود ۱۵۶ امامزاده در استان زنجان‌ خبر داد و گفت: در استان زنجان همچنين ۱۳۳ بقعه متبرکه وجود دارد.

قيد ارنبي (ع)پيامبري در ديار شيخ اشراق

قيدار كه بنا به روايت گوناگون قبر حضرت قيدار نبي(ع)، از سلسله جليله و اجداد حضرت رسول اكرم (ص) است سلامان بن ثبت بن حمل بن قيداربن اسماعيل بن ابراهيم (ع) است كه بيست و پنجمين جد پيامبر اسلام بوده است چنانچه اشاره شد قبر حضرت قيدار (ع) كه از اصلاب شامخ و ارحام مطهر است، با عنايت به اسناد ومدارک موجود پيشينه تاريخي اين بنا بسيار روشن است نخستين و قديمي ترين سند متعلق به سال ۷۱۹ هجري قمري است و در  اطراف بقعه حجرات فراواني قرار دارد.

مسجد جامع قيدار: اين مسجد تاريخي مربوط به دوره قاجاريه در دوران سلطنت ناصرالدين شاه بدستور جهانشاه خان اميرافشار ساخته شده است كه امروزه محل اجتماع و برگزاري نماز عبادي سياسي جمعه است.

آستانه امامزاده سيد ابراهيم (ع) زنجان يکي از بقاع متبرکه‌اي است که جلوه متمايزي به شهر بخشيده و در مرکز شهر زنجان خودنمايي مي‌کند.

به علت تمرکز امکانات اقامتي، پذيرايي و زيربنايي استان در اين شهر و همچنين وجود مجموعه آثار با ارزش تاريخي در زنجان توقف بيشتري در ويژگي‌هاي آثار تاريخي اين شهر مي‌شود بقعه امامزاده سيد ابراهيم (ع) يکي از بقاع معتبر شهر زنجان است که در مرکز شهر زنجان واقع شده است.

اين امامزاده يکي از امامزاده‌هاي معروف استان زنجان است که جلوه متمايزي به شهر بخشيده و در مرکز شهر زنجان خودنمايي مي‌کند.

امامزاده سيد ابراهيم (ع) زنجان سالانه پذيراي مسافران و گردشگران بسياري است و در طول سال نيز مردم پايتخت شور و شعور حسيني با حضور در اين مکان مذهبي از برنامه‌هاي مختلف آن بهره‌مند شده و در اين مکان مقدس با خداي خود به راز و نياز مي‌پردازند.

همچنين امامزاده سيد ابراهيم (ع) زنجان هر ساله در ماه محرم شاهد حضور دسته‌هاي عزاداري در اين مکان مقدس است به طوري که حياط بزرگ اين امامزاده مملو از حضور مردم مي‌شود.

بناي امامزاده سيد ابراهيم(ع) زنجان

بناي امامزاده ابتدا به سبک چهار طاقي بوده که گنبد زيبايي آن را پوشش مي‌داده است. در سال ۱۳۴۰ هجري شمسي اين مجموعه تخريب و مجددا منطبق بر بناي قديمي نوسازي شده است.

گنبد امامزاده سيد ابراهيم (ع) از نوع تک پوششي بوده که با واسطه چهار گوشواره بر جرزها استوار گشته و حدفاصل گوشواره‌ها و گنبد هشت نورگير تعبيه شده است.

تزئينات گنبد از داخل مقرنس و گره‌سازي بوده و سوره جمعه به خط زيباي ثلث و به قلم استاد «جواد مير محمد رضايي زنجاني» بر آن نوشته شده است. در نماي بيروني نيز آيات قرآني به خط ثلث زنجيري نوشته شده است.

ضريح حرم که در اصفهان ساخته شده در سال ۱۳۵۸ هجري قمري نصب شده و قديمي‌ترين قسمت اين بقعه سر درب ورودي سمت شمالي و مناره‌هاي واقع در طرفين آن است.

اين سر درب در سال ۱۳۴۱ هجري شمسي توسط معمار «ابراهيم سلطاني» ساخته شده و بالاي مناره‌ها آيه ۵۵ سوره احزاب به خط زيباي ثلث به قلم استاد «اخيرالذکر» رقم شده است.

امامزاده شاهزاده الکبير

اين بناي آرامگاهي در منتهي اليه شرق شهرستان ابهر قرار دارد، که نسبت شاهزاده زيد الکبير به نخستين پيشواي شيعيان جهان باز مي گردد.

گنبد اين بنا دو پوش و از نوع رک است که با گلويي مخروطي و بلند خود تداعي برجهاي آرامگاهي است، سبک خاصي که در سده هاي سوم و چهارم هجري قمري وارد عرصه معماري ايران شد، از جمله ويژگيهاي اين گنبد سطوح خارجي آن است که داراي پوشش کاشي فيروزه اي مزين به طرحهاي هندسي و کاربندي رنگي زيبا آن بر سطح گچي در نماي داخلي است.

به دليل دخل و تصرف فراوان طي قرون شکل و پلان اصلي اين بناي قديمي نامعلوم است و تنها سند مکتوبي که مي توان بر اساس آن زمان تقريبي ساخت يا تعميرات سازه ها را مشخص کرد قطعه شعري است که بر روي بدنه در چوبي آن مزين به نگاره هاي گياهي حکاکي شده که بر اساس حروف ابجد تاريخ ۸۵۰ هجري قمري بدست مي آيد و به اين ترتيب اين بنا را در رديف مقابر نيمه اول قرن نهم هجري قمري قرار مي دهد.

مسجد حسينيه اعظم زنجان

مسجد حسينيه اعظم زنجان به عنوان دومين قربانگاه جهان اسلام بعد از منا و مرکز پايتخت شور و شعور حسيني در ايران شناخته شده است.

ثبت دسته عزاداري هشتم محرم برابر با شب تاسوعاي حسيني به عنوان دهمين ميراث معنوي ايران، دليل منحصر به فرد بودن اين برنامه و آستان مقدس و صد البته توجهات خاصه حضرت سيد الشهداء (ع) به اين مکان مذهبي است که شهرت و آوازه آن را به برکت معنويت خاص اين مسجد و اعتقاد قلبي ارادتمندان حضرت امام حسين (ع) جهاني کرده است.

اين دسته عظيم عزاداري که از آن به عنوان بزرگترين تجمع عزاداران حضرت سيد الشهداء (ع) در ايران نام برده مي شود، به نام و ياد برادر بزرگوار و علمدار آن حضرت يعني حضرت ابوالفضل العباس (ع) در روزي که در تقويم سوگواري محرم زنجان به «يوم الابوالفضل و يوم العباس» معروف است، به حرکت در مي آيد و هزاران قرباني به ياد دستان بريده آن بزرگوار در مسير دسته حسينيه ذبح يا به مسجد اهداء مي شود.

مسجد حسينيه اعظم از نظر جغرافيايي در جنوبي ترين منطقه شهر زنجان، ما بين مدارهاي ۳۶ و ۳۷ درجه شمالي و نصف النهارهاي ۴۸ و ۵/۴۹ درجه شرقي واقع شده است.

مسجد زينبيه اعظم زنجان

در روزگار گذشته باغچه اي درون کهن دژ زنجان قرار داشت، صاحب باغچه هر روز از گوشه اي از باغچه که در آن گلهاي محمدي روئيده بود صداي ناله و "يا زينب" مي شنود، گاهي گويي چراغي زير گلها روشن مي شود بدين ترتيب صاحب باغچه تصميم مي گيرد آن قسمت را به تکيه اي تبديل کرده و نام آن را زينبيه مي نهد و از اين رو محلي که باغچه در آن قرار داشت از آن زمان تاکنون به محله زينبيه معروف مي شود.

بقعه ملاحسن کاشي

بناي بقعه ملاحسن کاشي آرامگاهي که در جنوب شرق محوطه تاريخي گنبد سلطانيه قرار دارد، در زمان شاه طهماسب صفوي براي مولانا حسن كاشي معروف به شيرازي از علماي حكمت الهي ساخته شده است. مقبره مولانا حسن كاشي مطابق با الگوي مقبره سازي عصر صفوي ساخته شده يعني ساخت بنا با پلان هشت ضلعي كه در نماي داخلي تبديل به فضاي چليپايي مي شود.

از جمله ويژگي­‌هاي بارز اين بنا، كاربرد خط معقلي با بنايي است كه به شيوه آجر و كاشي به رنگ فيروزه اي بر گلوي گنبد و نماي خارجي بدنه اجراء شده است. قرينه سازي در ساختار، و تزئينات مقرنسي از نوع معلق به رنگ سفيد و  قهوه اي در سطوح داخلي گنبد است اين بقعه از نماي بيروني داراي پلان هشت ضلعي و دورنماي داخلي با تركيب و تلفيق ايوان هاي جانبي به مربع تبديل شده است. اضلاع هشت گانه به قرينه مقابل به هم هر يك ۵/۸ متر و ۷۰/۷ متر طول دارند.

ايوان هاي چهار گانه در طبقه هم كف با دهليز زيبايي به يكديگر مرتبط است. ايوان هاي كوچك كه به دو طبقه تقسيم شده اند با يك پله ارتباطي با ايوان هاي بزرگ در طبقه هم كف مرتبط مي شوند.

حاصل اين ارتباط، گنبد زيبايي است كه بر هسته چهار گوش مركزي نشسته است. اين گنبد با ساقه نسبتاً بلند از نوع گنبدهاي دو پوششي است كه يك پوشش تزئيني نيز بر آن افزوده شده و در مجموع با گنبد الله الله مقبره شيخ صفي الدين اردبيلي قابل مقايسه است.

ساقه گنبد از نظر تزيينات به چهار بخش تقسيم شده، بخش نخست، نقش نخل معقل به طور معكوس تكرار شده، قسمت دوم اسماء جلاله و جملاتي نظير اللهم صل علي محمد و آل محمد، به خط كوفي معقل اجراء شده است و قسمت سوم، تزئينات زيگزاگ و بالاخره تزئينات خطوط موازي از تلفيق آجر بر كاشي فيروزه اي پوشيده شده است.

اين بقعه توسط ديواري كه از لاشه سنگ اجراء شده محصور بود ولي امروزه با پيگردهايي كه انجام پذيرفته حدود ديوار دقيقاً شناسايي و مورد مرمت و احيا قرار گرفته است.

در ورودي اين مجموعه محدثاتي وجود دارد كه شامل اطاق هاي نگهباني و سرايداري در طرفين آن است و ديوار اطاق ها از نماي بيروني به طاق نماهايي تبديل گرديده و در وسط آن عبارت الله، محمد، علي به خط كوفي معقل نوشته شده كه كلمات از تركيب آجر و كاشي فيروزه اي رنگ پديد آمده، و در حاشيه طاق نماها عبارت لا اله الا الله تكرار شده است.


منبع : خبرگزاري مهر

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید



تگ ها