City Id =8

انتخاب استان

برنامه ریز

چقدر میخوای خرج کنی؟! (قیمت ها به تومان است) چیکار می خوای بکنی ؟ چقدر وقت داری؟!

«پاساژ گردي» تفريحي بي‌هزينه در کلان‌شهر اصفهان (1395/02/07)

پديده پاساژگردي در کلان‌شهر اصفهان روز به روز در حال گسترش است و مي‌رود تا آرام آرام به بخشي از زندگي مردم در اين شهر تبديل شود.
«پاساژ گردي» تفريحي بي‌هزينه در کلان‌شهر اصفهان

به گزارش بزنيم بيرون ، اين روزها وقتي در پاساژهاي بزرگ و لوکس که بيشتر در بالا و يا مرکز شهر اصفهان جا خوش کرده‌اند، پا مي‌گذاريم با تعداد انبوهي از شهروندان مواجه مي‌شويم که بدون اينکه هيچ برنامه‌اي براي خريد داشته باشند به درون اين پاساژها آمده و به هر دليلي ساعاتي از روز خود را در آنجا سر مي‌کنند.  

نيم‌نگاهي در داخل هر يک از اين پاساژها البته گواه اين است که جوان‌ها و نوجوانان بيشتر از همه، مشتاق و علاقه‌مند به پديده «پاساژ گردي» هستند؛ پديده‌اي که مصداق آن را در پاساژهايي از جمله پاساژ مريم، پاساژ جشنواره، مجتمع پارک و اوسان و ... مي‌توان به‌خوبي ديد. تنها کافي است که در يک بعدازظهر به داخل يکي از اين پاساژها برويد تا با سيل انبوهي از دختران و پسران روبه‌رو شويد؛ دخترها و يا پسراني که بدون هيچ دليل و هدفي و صرفاً براي وقت گذاراني و يا از روي تفنن به اين پاساژها پناه آورده‌اند و پس از گذراندن چندساعتي در آن‌ها راهي خانه خود مي‌شوند. زيبا يکي از اين افراد است؛ دختر ۲۴ ساله‌اي که خودش مي‌گويد، دانشجوي رشته ادبيات فارسي است و آن‌طور که مي‌گويد، پاي ثابت پاساژ گردي است.

پشت ويترين مغازه کيف فروشي در مجتمع پارک، مي‌ايستد و درحالي‌که چشمانش در بين کيف‌هاي مختلف روبه رويش، دودو مي‌زند، مي‌گويد: معمولاً در هفته­ دو يا سه باري به اينجا مي‌آيم. البته بيشتر وقت‌ها با دوستان و يا همکلاسي‌هايم به پاساژ مي‌آييم.

بعد از اتمام دانشگاه تنها سرگرمي براي ما پرسه زدن در همين پاساژهاست، چراکه هم فال است و هم تماشا. نياز به پول آن‌چناني هم ندارد. زيبا همان‌طور که شالش را بر روي سرش مرتب مي‌کند، ادامه مي‌دهد: علاوه بر همه اين‌ها، محيط پاساژ، محيطي امن و مطمئن است. بنابراين من و دوستانم مي‌توانيم با خاطري آسوده چندساعتي را در اين مکان بگذرانيم بدون اينکه نسبت به موضوعي دغدغه و نگراني داشته باشيم.

پديده پاساژ گردي از يک دهه پيش تاکنون روندي رو به رشد داشته است. به‌نحوي‌که امروز کمتر کسي را مي‌توان يافت که بخشي از زندگي‌اش را به پاساژ گردي اختصاص نداده باشد

زيبا را که جا مي‌گذاريم، چند قدم آن‌طرف‌تر سه يا چهار دختر در حال قدم زدن در راهرو­هاي مجتمع پارک هستند. وقتي از آن‌ها دليل آمدنشان به پاساژ را مي‌پرسم، سارا که به نظر ۱۵ و يا ۱۶ ساله مي‌رسد، زودتر از همه دوستانش، پيش‌قدم مي‌شود و مي‌گويد: وقتي به اينجا مي‌آييم با مد روز آشنا مي‌شويم و انگار که از همه دنيا خبرداريم. علاوه بر اين قيمت‌هاي زيادي از انواع کالاهايي که در اينجا هست، مي‌گيريم و با همديگر مقايسه مي‌کنيم.

دنيا که تا اين لحظه حرف‌هاي دوستش را با سر تائيد مي‌کرد، حالا بدون اينکه از او چيزي بپرسم، مي‌گويد: سارا راست مي‌گويد. علاوه بر اين وقتي هرروز به اينجا مي‌آييم، بالاخره مي‌توانيم کالاي موردنظرمان را باقيمت مناسب پيدا کنيم. اگر حراجي هم باشد که ديگر نور علي نور است. در اين بين اما احمد، استدلال ديگري براي پاساژ گردي خود دارد. او که درون کافي‌شاپي که در زيرزمين پاساژ اوسان است، نشسته و در حال خوردن آبميوه است، به خبرنگار مهر مي‌گويد: سي‌ويک سال دارم اما هنوز بيکار هستم و براي گذراندن اوقات فراغت خود گاه‌وبيگاهي به اينجا مي‌آيم. احمد همان‌طور که با ني درون ليوان بازي مي‌کند، ادامه مي‌دهد: مسلماً اگر کار داشتم، سرم گرم بود و کمتر به اينجا مي‌آمدم.

مسعود کيان پور، جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه اصفهان اما پديده پاساژ گردي در کلان‌شهر اصفهان را براي خبرنگار مهر اين‌گونه تشريح مي‌کند: امروز پاساژها و مراکز خريد ديگر جنبه تجاري خود را ازدست‌داده‌اند و به گفته بسياري از کارشناسان به بخش جدايي‌ناپذير از هويت شهري تبديل‌شده‌اند. به‌نحوي‌که اين پديده قشر وسيعي از جامعه را با خود درگير کرده است. پديده پاساژ گردي از يک دهه پيش تاکنون روندي رو به رشد داشته است. به‌نحوي‌که امروز کمتر کسي را مي‌توان يافت که بخشي از زندگي‌اش را به پاساژ گردي اختصاص نداده باشد.

پاساژ گردي به قشر پايين جامعه فرصتي مي‌دهد تا بتوانند براي ساعاتي از پايگاه اجتماعي و اقتصادي خود کنده شوند و خود را با ساير اقشار جامعه همسان بدانند

وي ادامه­ مي‌دهد: پاساژها مکان‌هايي هستند که با خود تعريف جديدي از سبک زندگي و هويت جوانان را به دنبال دارند. پاساژها، امروزه داراي کارکردي صرفاً تجاري نيستند بلکه ترغيب‌کننده يک زندگي مدرن، نمادين و مصرف گرايانه هستند. علاوه بر اين پرسه زدن در پاساژ و برخورد با آدم‌هاي مختلف، جذابيت‌هاي متنوعي را در پي دارد. فضاي موجود در پاساژها هويت جوانان را برجسته‌تر مي‌کند و تجربه يک زندگي مدرن شهري را به آن هديه مي‌کند.

اين جامعه شناس گفت: با توجه به فرآيند طبقاتي در جامعه هميشه وجود داشته است و افرادي که در طبقه بالاي جامعه قرار دارند با نوع خاص مصرف و گذران اوقات سعي مي‌کنند خود را از ساير اقشار جامعه متمايز کنند. به همين دليل پاساژ گردي به قشر پايين جامعه فرصتي مي‌دهد تا بتوانند براي ساعاتي از پايگاه اجتماعي و اقتصادي خود کنده شوند و خود را با ساير اقشار جامعه همسان بدانند. پس مي‌توان گفت، پاساژ يک عرصه عمومي است که افراد بدون اينکه هيچ هدفي داشته باشند مي‌توانند در آن حضور پيدا کنند و علايق، خواسته‌ها و هويت خود را به نمايش بگذارند.

در اين ميان اما مي‌توان عنوان کرد که پاساژ گردي به‌عنوان يک پديده مدرن در اکثر نقاط دنيا وجود دارد. اما بسياري از کارشناسان پاساژ گردي را با مکان‌هايي نظير پارک در خارج از کشور مقايسه مي‌کنند و به نوعي وقت گذراني براي جوانان تبديل شده است.


منبع : خبرگزاري مهر

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید



تگ ها