City Id =8

انتخاب استان

برنامه ریز

چقدر میخوای خرج کنی؟! (قیمت ها به تومان است) چیکار می خوای بکنی ؟ چقدر وقت داری؟!

ميراث جهاني براي جذب گردشگر تبليغ مي‌خواهند (1395/02/25)

ايران اگرچه در سطح جهاني ۱۹ اثر تاريخي را به ثبت رسانده اما به دليل عدم تبليغات براي آنها در سطح بين‌المللي نتوانسته گردشگران زيادي را براي ديدن اين آثار جذب کند.
ميراث جهاني براي جذب گردشگر تبليغ مي‌خواهند

به گزارش بزنيم بيرون ،  ايران آثار تاريخي که در جهان شناخته شده باشد کم ندارد. آثاري که ويژگي‌هاي مهم آنها موجب شده تا سازمان جهاني يونسکو دست روي آنها بگذارد و به عنوان ميراث جهاني به ثبت برساند و اعلام کند که از هر حمايتي برخوردار خواهند بود.

تخت جمشيد، پاسارگاد، ارگ بم، گنبد سلطانيه، شهر ميمند، شوش، چغازنبيل، سازه‌هاي آبي شوشتر، مسجد جامع اصفهان، ميدان نقش جهان از جمله بناهاي تاريخي است که گردشگران فرهنگي ايران را با آنها مي شناسند. در اين ميان ثبت جهاني باغ هاي ايراني که شامل ۹ باغ مي شود نيز پرونده ميراث ايران را چند برابر کرده است به نحوي که اکنون ايران ۱۹ پرونده را در فهرست ميراث جهاني ثبت کرده است که از اين ميان برخي از آثار مانند همين باغ هاي ايراني تنها ۹ باغ را شامل مي شوند.
 
اين آثار تاريخي آنطور که فرهاد عزيزي مديرکل دفتر پايگاههاي جهاني به خبرنگار مهر گفت؛ براي شناساندن ايران به جهان ثبت شده‌اند چرا که اکنون در هر کشوري ميراث جهاني، يک منطقه نمونه گردشگري در آن کشور به حساب مي آيد. همچنين گردشگري و ميراث فرهنگي هر کشوري را با پايگاههاي جهاني‌اش مي شناسند.
 
گردشگران فرهنگي نيز ايران را با تخت جمشيد و ميدان نقش جهان و شهر اصفهان مي شناسند. ايراني که تنها در بخش ميراث غيرمنقول خود، آثاري را به ثبت رسانده که نمونه اش در هيچ کشوري وجود ندارد. مانند ارگ بم که بزرگترين قلعه خشتي است و يا پاسارگاد که مدفن کوروش هخامنشي  و تدوين کننده منشور حقوق بشر است.
 
غير از آن  ايران در بحث ثبت ميراث منقول نيز حرفي براي گرفتن دارد. از ثبت شاهنامه بايسنقري و کتاب هاي نفيس گرفته تا ثبت جهاني ميراث ناملموس مانند آيين مشهد اردهال در کاشان و يا آيين ساخت لنج در خليج فارس.
 
ايران حتي آيين هاي سنتي اش را که در ميان مردم هنوز رواج دارد را در فهرستي قرار داده که يونسکو آن را مهمترين فهرست از نظر داشته هاي ميراثي کشورها مي داند. با اين وجود مراسم عيد نوروز را که خاستگاهش ايران است با همکاري ۱۱ کشور ديگر در فهرست جهاني قرار داده و به کشورهاي ديگر کمک مي کند که اگر آييني مرتبط با نوروز دارند، آن را در فهرست جهاني قرار دهند. اما چرا ايران نمي تواند با وجود داشتن چنين آثاري، گردشگران خارجي زيادي را به سمت خود جذب کند؟
 
فرهاد عزيزي معتقد است کارهايي که بايد انجام مي شد تا اين آثار تاريخي در فهرست جهاني ثبت شود بر عهده معاونت ميراث فرهنگي و دفتر امور پايگاههاي ميراث جهاني بوده که کارشان را به خوبي انجام داده اند از اين جا به بعد وظيفه هدايت گردشگران و ايجاد زيرساخت هاي گردشگري بر عهده معاونت سرمايه گذاري و گردشگري سازمان است. شايد يکي از دلايل ديگر آن عدم تبليغات درباره معرفي اين آثار در سطح جهان باشد.
 
وي  ادامه داد: با اين وجود ثبت جهاني هر اثر تاريخي نوعي تبليغ براي گردشگري آن کشور به حساب مي آيد اما شايد بهتر باشد که براي حضور گردشگران در اين سايت هاي تاريخي زيرساختي آماده شود.
 
صحبت هاي عزيزي درباره زيرساخت هاي گردشگري و معرفي جاذبه هاي تاريخي ايران در دنيا به وظايف سازمان ميراث فرهنگي برمي گردد که يکي از آنها تشويق گردشگران به سفر در ايران است. چه گردشگراني که در داخل ايران هستند و يا گردشگراني که در خارج از مرزهاي ايران منتظر سفر به يک کشور فرهنگي هستند.
 
اما اين اقدام در گامهاي اوليه نياز به تبليغات دارد. تبليغاتي که بتواند جاذبه هاي توريستي و تاريخي ايران را معرفي کند چه در سايت ها و چه در تلويزيون هاي خارجي. اگر چه همه مسئولان سازمان ميراث فرهنگي بر اين عقيده تاکيد دارند که تبليغات بصري مي تواند جاذبه بيشتري را ايجاد کند اما دفتر بازاريابي و تبليغات گردشگري اعلام کرده که پولي براي تبليغات تلويزيوني ندارد. به همين دليل است که نمي تواند تيزري از ايران در شبکه هاي معروف خارجي هزينه کند.
 
در اين باره، علي باقر نعمتي زرگران به خبرنگار مهر گفت: پخش تيزرهاي تبليغاتي با وجود اينکه در تغيير تصوير ايران در مردم جهان بسيار تاثير گذار است اما هزينه زيادي را مي خواهد. ما برآورد کرده ايم که براي پخش تيزرهاي تبليغاتي در اين شبکه ها بايد هزينه هاي هنگفتي پرداخته شود به همين دليل منتظر تخصيص اعتبار براي اين کار هستيم. به عنوان مثال هر ثانيه تبليغات در شبکه چيني CCTV  حدود ۵۰۰ دلار است که اگر بخواهيم يک تيزر  ۳۰  ثانيه اي از جاذبه ها و ظرفيت هاي گردشگري ايران را  براي ۸۰ نوبت در يک  سال پخش کنيم نيازمند اعتباري معادل يک ميليون و ۲۰۰ هزار دلار يعني بيش از ۴ ميليارد تومان هستيم، البته قيمت ها متناسب با ساعات پيک و غير پيک و نوع خبرگزاري ها متفاوت است، مثلا خبرگزاري يورونيوز براي هر ثانيه بين ۲۰۰ تا ۳۵۰ يورو هزينه تبليغات مي گيرد.
 
وي گفت: ما متناسب با ميزان اعتبارمان برنامه ريزي مي کنيم و منتطر تخصيص اعتبار براي تبليغات هستيم چون فعلا اعتباري نيست حتي برنامه اش را داريم ولي الان تيزري پخش نمي شود اين تيزرها روي تصوير ايران در نزد ساير ملل و جذب گردشگران خارجي خيلي تاثير دارد.
 
آنطور که از نظرات مقامات مسئول در سازمان ميراث فرهنگي برداشت مي شود، علت اصلي اينکه از ميراث جهاني ايران نمي توان در جهت جذب گردشگران خارجي استفاده کرد،  نداشتن اعتبار براي تبليغات گردشگري است چرا که اگر همين ميراث جهاني در دنيا تبليغ شود، گردشگران را به سمت بازديد از آنها جذب مي کند. چنانکه اکنون نيز اگر تنها در حدود ۵ ميليون گردشگر خارجي و فرهنگي ايران را براي بازديد انتخاب مي کنند، يکي از دلايلشان ديدن همين ميراث جهاني ثبت شده در يونسکو مانند تخت جمشيد و اصفهان است.

منبع : خبرگزاري مهر

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید



تگ ها