City Id =8

انتخاب استان

برنامه ریز

چقدر میخوای خرج کنی؟! (قیمت ها به تومان است) چیکار می خوای بکنی ؟ چقدر وقت داری؟!

چرا هواپيمايي ايراني براي سفر بهتر است؟ (1395/03/09)

اگر از مبناهاي مرغ همسايه غاز است، تاثيرهاي منفي تحريم‌هاي چند سال گذشته بر شئون اقتصادي و اجتماعي کشور ازجمله بر صنعت هوايي، و همچنين برخي سابقه‌هاي نااميدکننده‌ي ناشي از حمايت و مصرف توليد داخلي بگذريم، به‌دلايلي مي‌توان يقين کرد که استفاده از ايرلاين‌هاي داخلي براي گردشگران ايراني در مسيرهاي خارجي به‌صرفه و منطقي‌ تر است.
چرا هواپيمايي ايراني براي سفر بهتر است؟

به گزارش بزنيم بيرون ، چرا؟ يکي به اين دليل که پروازهاي هواپيمايي‌هاي داخلي در قياس با ايرلاين‌هاي خارجي، عموما ارزان‌تر بوده، هزينه‌ي سفر را براي مسافر ايراني يا مسافر خارجي به مقصد ايران، کم‌تر مي‌کند.

ديگر اين‌که سر و کار داشتن با مهمان‌دارها و خدمه‌ي پرواز ايراني، معمولا حس راحتي بيشتري براي مسافر ايراني دارد. در صورت بروز برخي مشکلات در مقصد خارجي هم برقراري ارتباط با پرسنل ايراني هواپيمايي‌، راحت‌تر است.

علاوه بر اين، غذاهاي سِرو شده در ايرلاين‌هاي داخلي، طبعا با مزاج ايراني سازگارتر بوده، احساس بهتري ايجاد مي‌کند.

اما مهم‌ترين مشکل ايرلاين‌هاي خارجي براي گردشگران و مسافران ايراني، توقف‌هاي ترانزيتي بعضا جانکاهي است که علاوه بر دشواري‌هاي خاص خود و سرگرداني در فرودگاه‌ها، هزينه‌ي پرواز را هم معمولا به شکل قابل ملاحظه‌اي افزايش مي‌دهد.

براي نمونه، به چند مورد جالب اما واقعي مي‌پردازيم:

1- تصور کنيد که به روسيه مي‌خواهيد سفر کنيد. علاوه بر برخي ايرلاين‌هاي روس، چند هواپيمايي داخلي هم به اين مقصد، پروازهاي بدون اتلاف وقت و کم‌هزينه‌تر دارند. اين پروازها با بليت بين يک ميليون و چهارصد و بعضا پايين‌تر تا يک ميليون و هفتصد هزار تومان ممکن است شما را به مقصد مسکو يا سنت‌پترزبورگ برسانند. با اين حال، برخي مسافران، بويژه آن‌ها که در ماموريت‌هاي دولتي به سر مي‌برند، هواپيمايي‌هاي امارات و قطر را انتخاب مي‌کنند!

استفاده از اين هواپيمايي‌ها در چنين مسيرهايي، عملا تصميم و حرکت ملانصرالديني است که شما از تهران تا دوبي يا دوحه برويد، بعد همين مسافت قابل توجه را بعد از چند ساعت توقف طي کنيد، دوباره بياييد از بالاي تهران به سمت مسکو عزيمت کنيد.

ضمن آن‌که علاوه بر اين‌که قيمت‌هاي بليت هواپيمايي امارات از يک ميليون و نهصدهزار تومان به بالا و هواپيمايي قطر از دو ميليون و دويست هزارتومان به بالا براي شما آب مي‌خورد، بعضا از زمان حرکت در فرودگاه امام تهران، سفر شما تا رسيدن به مقصد مسکو، بيش از 18 ساعت طول مي‌کشد؛ چون فقط بيش از 11 ساعت توقف ترانزيتي در فرودگاه‌هاي دُبي يا دوحه داريد.

2- از تهران به مقصد آستانه، پايتخت قزاقستان مي‌خواهيد سفر کنيد. يکي از گزينه‌ها، استفاده از هواپيمايي روسي ايرفلوت است. قيمت بليت، حدود دو ميليون و پانصد هزارتومان به بالا مي‌شود، ازفرودگاه امام تهران که حرکت مي‌کنيد، بيش از 27 ساعت طول مي‌کشد تا به مقصد برسيد، چون يک توقف 18 ساعته را در فرودگاه مسکو بايد تحمل کنيد.

گزينه‌هاي غيرمنطقي‌تري هم بويژه ازسوي ماشين‌هاي جست‌وجوگر خريد آنلاين به شما پيشنهاد مي‌شود که گاه قيمت بليت را تا چند برابر براي پيشنهادهاي همين مسير (تهران - آستانه) تعيين مي‌کند. گاهي مسير تعريف‌شده، با هواپيمايي لوفت‌هانزا از تهران به مثلا فرانکفورت و از آن‌جا به آستانه است که تا حدود 6 ميليون تومان آب مي‌خورد و بيش از 24 ساعت طول مي‌کشد. گاهي هم مثلا هواپيمايي آل‌ايتاليا پيشنهاد مي‌شود که شما را ابتدا به رُم ايتاليا، سپس به استانبول ترکيه مي‌برد و از آن‌جا با استفاه از پروازهاي آل‌ايتاليا يا ترکيش اير، شما را به آستانه مي‌رساند که براي نمونه، 12 ميليون تومان قيمت بليت پرواز تعريف مي‌شود.

3- از تهران براي يک تور طبيعت‌گردي، به ويتنام در شرق آسيا مي‌خواهيد سفر کنيد؛ يکي از پيشنهادها، ترکيش‌ اير است که شما را به غرب (استانبول) مي‌برد و پس از توقفي چندساعته، باز به آسمان تهران برمي‌گردد و شما را به سمت شرق آسيا با يک توقف ديگر بين ترکيه و ويتنام عازم مي‌کند!

يکي از گزينه‌هاي پيشنهادي هم هواپيمايي قطر است که دو حالت اتفاق مي‌افتد:

تا حدود 3 ميليون تومان هزينه‌ي بليت پرداخت مي‌کنيد و 28 ساعت طول مي‌کشد تا به هانُوِي، پايتخت ويتنام برسيد؛ چون فقط يک توقف 8-7 ساعته در دوحه و سپس يک توقف 8-7 ساعته هم در بانکوک خواهيد داشت که زمان پروازي تهران تا دوحه، دوحه تا بانکوک و بانکوک تا هانُوي هم به آن اضافه مي‌شود.

ديگر پيشنهاد، حدود 4 ميليون تومان آب مي‌خورد و شما را از تهران به دوحه، بعد، پس از يک توقف بيست و چند ساعته، شما را از دوحه به هوچي‌مي‌نه مي‌رساند. يا از ابوظبي به سنگاپور و سپس ويتنام مي‌برد که چيزي حدود 33 ساعت به طول مي‌انجامد.

با اين حال، گردشگران ايراني در استفاده از هواپيمايي‌هاي داخلي با رويکرد صرفه‌ي بيشتر، راحتي در سفر و حمايت از توليد ملي، تجربه‌هايي هم دارند که آن‌ها را در اين زمينه نبايد از نظر دور داشت. درواقع اين واقعيت‌ها، زماني ما را به استفاده از هواپيمايي‌هاي ايراني ترغيب مي‌کند که تعهد و احترام ناشي از ضعف ايرلاين‌هاي بعضا دولتي و نيز شرايط ناشي از برخي انحصارها به اسم حمايت از توليد و خدمات داخلي، آزاردهنده نباشد. بلکه شرايط مطلوب‌تري را براي مسافران و گردشگران ايجاد کند؛ وگرنه با توجه به اين‌که حق آزادي حقوق شهروندي را نمي‌توان گرفت، ممکن است که مشتريان ايراني، سختي راه طولاني‌تر و هزينه‌ي بيشتر را به دلايلي، به جان بخرند و از هواپيمايي‌هاي خارجي استفاده کنند. ضمن آن‌که وجود داشتن يا وجود نداشتن پروازهاي روزانه در مسيرها هم يکي از دليل‌هاي مؤثر در اين انتخاب‌هاست.


نویسنده : علیرضا بهرامی - روزنامه‌نگار
منبع : خبرگزاري ايسنا

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید



تگ ها