City Id =8

انتخاب استان

برنامه ریز

چقدر میخوای خرج کنی؟! (قیمت ها به تومان است) چیکار می خوای بکنی ؟ چقدر وقت داری؟!

به شهر پل‌ها خوش آمديد (1395/03/16)

در شهر شيرگاه سه پل شامل پل قوسي فلزي، پل شاه عباسي و پل راه آهن در کنار هم بر روي رودخانه کسليان احداث شده و جاذبه‌اي زيبا در اين منطقه ايجاد کرده است.
به شهر پل‌ها خوش آمديد

به گزارش بزنيم بيرون ، شيرگاه مرکز شهرستان سوادکوه شمالي است و جاده‌هاي ارتباطي تهران- شمال، معروف به جاده فيروزکوه، راه آهن تهران- شمال، که بخشي از راه‌آهن سراسري ايران است، از شهر شيرگاه مي‌گذرد و 25 کيلومتر از قائم شهر و ۲۰ کيلومتر از زيرآب فاصله دارد.

 
شيرگاه از هر جهتي به غير از شمال با رشته کوه‌هاي البرز مرکزي پوشيده شد و از غرب با کوه تِرز، از شرق با کوه وِرزک و از جنوب با کوه‌هاي ساره سر و شاه کوه محاصره ‌شده است. شيرگاه محل تلاقي دو رود تالار که از منطقه آلاشت و گردنه‌هاي دوگل سرچشمه مي‌گيرد و ديگري رود کسليان است. رود کسليان در بيشتر مواقع سال، آبي روشن و زلال دارد و تنها در زمان بارندگي‌هاي شديد آب آن کمي گل آلود مي‌شود اما تالار در بيشتر مواقع سال به دليل وجود معادن شن و ماسه در بالادست گل آلود است.
 
وجود اين دو رود و همچنين دره‌هايي به نسبت کم عمق، سبب شد تا شيرگاه داراي پل‌هاي متعددي شود و آن را به شهر پل‌ها لقب دهند.
 
يوسف گران پاشا، مديرکل راه آهن شمال در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايسنا، درباره پل راه‌آهني که در کنار پل شاه عباسي شيرگاه است، اظهار کرد: پل راه آهن شيرگاه در کيلومتر 250+324 شيرگاه به زيرآب احداث شد. اين پل داراي 12 دهانه کوچک و يک دهانه با طول 30 متري بزرگتر است.
 
وي، نوع کاربري پل را بيشتر به عنوان آب‌رو دانست و تصريح کرد: از آنجايي که خسارت وارده به پل‌هاي راه آهن بسيار سنگين و حساس است بازديد مداوم و ارزيابي‌هاي دقيق از پل‌هاي راه آهن و خود ريل‌ها انجام مي‌شود. لايروبي‌هايي در دهنه پل‌هاي راه‌آهن انجام مي‌شود تا در اثر سيلاب مشکلاتي ايجاد نشود.
 
اسفنديار گوران اوريمي، معاون عمران و شهرسازي شهرستان سوادکوه شمالي نيز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايسنا، درباره پل قوسي فلزي شيرگاه سوادکوه شمالي، اظهار کرد: در سال ۱۳۸۳ ساخت پل قوسي فلزي شيرگاه، آغاز و در سال ۱۳۸۹ افتتاح شد.
 
وي با اشاره به اينکه براي ساخت پل قوسي فلزي شيرگاه ۱۵ ميليارد ريال هزينه شد، افزود: پيش از احداث پل قوسي فلزي، محل تردد خودروها، پل باستاني شاه عباسي بود. به دليل ريزش در دو مرحله و همچنين بار ترافيکي بر روي اين پل تاريخي، تصميم به ساخت پل فلزي گرفته شد.
 
رضا دانش زاده، رئيس اداره ميراث فرهنگي سواده کوه شمالي نيز به ايسنا، درباره قدمت و ويژگي‌هاي پل شاه عباسي شيرگاه شهرستان سوادکوه شمالي، اظهار کرد: پل شاه عباسي شيرگاه در دوران صفوي در مسير جاده شاه عباسي قديم که اصفهان را به اشرف يعني بهشهر کنوني متصل مي‌کرد، بر روي رودخانه کسليان بنا شد.
 
وي با اشاره به اينکه طول پل شاه عباسي شيرگاه ۵۷ متر و پهناي آن ۶ متر است، افزود: اين پل با شماره ۳۶۶۲ به ثبت ملي رسيد. پل شاه عباسي بر روي رودخانه کسليان يا روشن تلار واقع شده که در مسير جاده قديم شاه عباس قرار گرفته است. پهناي پل شاه عباسي بدون در نظر گرفتن جان ‌پناه‌ها ۵ متر و ارتفاع از کف رودخانه 9 متر و دهانه آب روي آن 15 متر است که در تاريخ ۱۱ هجري قمري بنا شد.
 
اين مسئول گفت: پل شاه عباسي با قدمت 450 ساله به دليل بار ترافيکي سنگين در گذشته بر روي آن، در دو مرحله رانش کرد و در سال 1391 با حمايت ميراث فرهنگي مازندران مورد بازسازي قرار گرفت.
 
علي حسن‌نژاد، محقق تاريخ در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايسنا با بيان اينکه قدمت و وضعيت همه پل‌هاي تاريخي با دستگاهي بررسي مي‌شود، اظهار کرد: براي بناهاي تاريخي گارانتي و يا پايانه کار در نظر گرفته نمي‌شود چرا که ماندگاري آن به تعميرات و چگونگي نگهداري آنها بستگي دارد. برخي کارشناسان ابنيه فني وجود دارند که فعاليت آنها بازديد مداوم از پل‌ها است تا از مشکلات مربوط به پل اطلاعات لازم را بدست آورند.
 
حسن نژاد با اشاره به اينکه شيرگاه شهر پل‌ها است، تصريح کرد: پل راه آهناز نظر فني حدود ۷۰ سال در حال فعاليت است و همچنين پل شاهپور و شاه عباسي قدمت 450 ساله دارند. بايد براي نگهداري از اين بناها اقدامات لازم انجام شود. در شيرگاه، وجود دو رودخانه تالار و کسليان مرکزيتي به اين پل‌ها داد زيرا براي ارتباط بين خيابان‌ها از پل‌ها استفاده مي‌کردند.

نویسنده : زهرا اشکیود
منبع : خبرگزاري ايسنا

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید



تگ ها