City Id =8

انتخاب استان

برنامه ریز

چقدر میخوای خرج کنی؟! (قیمت ها به تومان است) چیکار می خوای بکنی ؟ چقدر وقت داری؟!

سهم ناچيز سيستان و بلوچستان از مجتمع هاي گردشگري (1395/06/13)

سيستان و بلوچستان که يکي از قطب هاي گردشگري کشور محسوب مي شود اما از کمبود امکانات اوليه چون کمبود مسجد، امکانات رفاهي و فني بين راهي همچنان رنج مي برد.
سهم ناچيز سيستان و بلوچستان از مجتمع هاي گردشگري

به گزارش بزنيم بيرون ،  استان سيستان و بلوچستان به عنوان پهناورترين استان کشور با وسعتي حدود ۱۸۱۷۵۸ کيلومتر مربع، در جنوب شرقي کشور قرار گرفته است. اين استان از شمال به استان خراسان جنوبي و کشور افغانستان، از شرق به کشورهاي پاکستان و افغانستان، از جنوب به درياي عمان و از مغرب به استان‌هاي کرمان و هرمزگان محدود مي‌شود اما با اين وجود مسئولان در زمان بودجه‌ريزي ،نسبت به اختصاص بودجه‌هاي دولتي و ملي براي اجراي پروژه‌هاي مهم و مورد نياز در سيستان و بلوچستان چشم‌پوشي مي‌کنند و هر ساله سهم اندکي از بودجه‌هاي ملي و دولتي نصيب استان سيستان و بلوچستان مي‌شود.
سيستان و بلوچستان به دليل داشتن منطقه آزاد تجاري و تعدد آثار باستاني و گردشگري يکي از قطب هاي گردشگري و پرتردد ترين مسير هاي نقل و انتقال در کشور شناخته مي شود با اين وجود «مجتمع خدماتي رفاهي بين راهي » معنا و مفهومي ندارد و مسافراني که در اين مسير رفت و آمد مي کنند ناچارند اين مسافت طولاني را بدون توقف طي کنند و يا از خدمات رستوران هاي بين راهي استفاده کنند. هر چند که بسياري از اين رستوران هاي بين راهي نيز نکات بهداشتي و استانداردهاي لازم را رعايت نمي کنند.
وجود کمترين تعداد مجتمع بين راهي، آن هم در استاني که بيشترين وسعت را در ميان استان هاي کشور دارد ، فاصله بين شهرهاي آن زياد بوده و حجم تردد در جاده هاي آن بالاست يک نقيصه محسوب مي شود.
مرزي بودن اين استان که در گذشته تهديد محسوب مي شد اکنون وارد شرايط جديدي شده است و با تاييد منطقه آزاد تجاري سيستان به يکي از استان هاي هدف گردشگري در کشور تبديل شده است با اين وجود همچنان سهم سيستان و بلوچستان ار مجتمع هاي گردشگري بين راهي ناچيز است.
با وجود حجم تردد بالا در جاده هاي استان و فاصله زياد بين شهرها ساخت و سامان دهي مجتمع هاي بين راهي در اين استان مغفول مانده است.
سيستان و بلوچستان فقيرترين استان کشور در حوزه اماکن گردشگري بين راهي
علي خانقايي مديرکل حمل و نقل و پايانه هاي سيستان و بلوچستان نيز در اين باره به يکي از رسانه ها با بيان اينکه اين استان از لحاظ اماکن گردشگري و تفريحي بين راهي، فقيرترين استان کشور به شمار مي رود، گفته بود که: در حال حاضر16 مجتمع رفاهي و رستوران بين راهي در استان وجود دارد که تعدادي از آنها در سال هاي گذشته فعال شده اند و تعدادي ديگر نيز مراحل ساخت را طي مي کنند.
وي دليل تعداد کمتر از حد معمول و استاندارد مجتمع ها را عدم همکاري شرکت نفت با حمل و نقل و پايانه ها عنوان کرد و گفت: براي ساخت اماکن تفريحي بين راهي، بايد جايگاه سوخت نيز در کنار هريک از مجتمع ها در نظر گرفته شود در حالي که شرکت نفت مجوز ساخت جايگاه صادر نمي کند.
وي اظهار داشت: در سال هاي قبل، چند مرکز تفريحي و گردشگري در بخش هايي از استان ساخته شد اما چون جايگاه سوختي در کنار اين اماکن در نظر گرفته نشد رانندگان نيز براي استفاده از خدمات اين مجتمع ها تمايلي نداشتند.
در هر جايي که در خواست جايگاه سوخت مطرح شده، جايگاه ساخته شده است
دادخدا اعتصامي مديرعامل شرکت پخش فرآورده هاي نفتي زاهدان در پاسخ به اين اظهار نظر بيان کرده بود که: ساخت جايگاه هاي سوخت در نزديکي اماکن تفريحي بين راهي در هر جايي که درخواست آن از سوي حمل و نقل و پايانه هاي استان مطرح شده ، انجام شده است.
وي گفت: يک جايگاه سوخت در مسير زاهدان به خاش در فاصله 120 کيلومتري در نزديکي مجتمع رفاهي بين راهي واقع شده است در همين مسير يک جايگاه ديگر نيز در منطقه اسکل آباد ساخته شده است.
وي بيان مي کند: در 50 کيلومتري شهرستان خاش در مسير ايرانشهر، مجتمع رفاهي «کاروان در» واقع شده که بنا بر صلاحديد شرکت نفت جايگاه سوخت خاتم الانبيا(ص) نيز در کنار آن ساخته شده است.
اين مقام مسئول عنوان مي کند ساخت جايگاه سوخت تنها تا محدوده شهرستان ايرانشهر برعهده شرکت نفت زاهدان است و از ايرانشهر تا چابهار، از حيطه وظايف اين شرکت خارج بوده و بر عهده شرکت پخش فرآورده هاي نفتي منطقه چابهار است.
عدم مشارکت بخش خصوصي
محسن نارويي معاون سرمايه گذاري اداره کل ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري سيستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي عصر هامون در اين خصوص گفت: در استان 6 مجتمع تحت عنوان مجتمع تفريحي، اقامتي و 10 مجتمع ديگر با عنوان مجتمع هاي بين راهي خدمات رساني مي کنند.
وي ادامه داد: در رستوران هاي بين راهي رستوراني صرف اينکه فقط غذاي سنتي سرو نمايد وجود ندارد و تمامي غذاها در آن سرو مي شود.
نارويي يکي از دلايل اندک بودن، تعداد مجتمع هاي بين راهي را استقبال نکردن بخش خصوصي از حضور در اين بخش ها عنوان کرد و افزود: ميراث فرهنگي آمادگي دارد با سرمايه گذاراني که تمايل به سرمايه گذاري در اين بخش را دارند همکاري نمايد.
معاون سرمايه گذاري اداره کل ميراث فرهنگي و صنايع دستي استان بيان کرد: ميراث فرهنگي به صورت دولتي هيچ کاري نمي تواند در اين بخش انجام دهد بلکه همه را به بخش خصوصي واگذار کرده است تنها بخش دولتي زير ساخت هايي چون نماز خانه و سرويس بهداشتي ها را آماده مي کند.

با اين وجود مسئولان استان اگر بخواهند مسافرين بين راهي در جاده هاي استان سرگردان نشوند و خدمات تعريف شده به آن ها ارائه شود، بايد به فکر احداث مجتمع هاي خدماتي رفاهي استاندارد باشند و سابق مجتمع ها نشان داده که ساخت و رونق مجتمع هاي بين راهي نيز در گرو اقتصادي بودن آن هاست و وقتي يک مجتمع داري توجيه اقتصادي است، که بر فروش يک يا چند محصول محلي تکيه کرده باشد.
يکي از مهمترين خدماتي که مجتمع هاي بين راهي مي توانند به مردم منطقه دهند، مسئله اشتغال زايي و فروش محصولات و صنايع دستي محلي است و نبايد نقش اين مکان ها را در زمينه اشتغال و مسائل اقتصادي فراموش کرد. 


منبع : عصر هامون

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید



تگ ها