City Id =8

انتخاب استان

برنامه ریز

چقدر میخوای خرج کنی؟! (قیمت ها به تومان است) چیکار می خوای بکنی ؟ چقدر وقت داری؟!

گردشگري راه آهن؛ مار آهني خزيده در جنگل‌هاي شمال (1395/06/24)

اگرچه تا امروز ايستگاه‌هاي راه آهن مبدا سفر بودند اما مي‌توان برخي از آنها را به تنهايي جاذبه گردشگري دانست که در کنار جان‌پناه‌ها، پل‌ها و ريل‌هاي قطار يک بسته سفري جذاب را مي‌سازند.
گردشگري راه آهن؛  مار آهني خزيده در جنگل‌هاي شمال

به گزارش بزنيم بيرون ، «گردشگري راه آهن» يک ابتکار جديد از انواع مختلف شاخه‌هاي صنعت گردشگري است که با گردشگري ريلي متفاوت است. اگر گردشگري ريلي به سفرهاي با قطار گفته مي‌شود در شاخه گردشگري راه آهن همه آنچه که مربوط به راه اهن است مورد توجه قرار مي‌گيرد از ايستگاه‌هاي قطار، واگن‌هاي قديمي، قطارهاي قديمي، پل‌ها و حتي خانه کارکنان راه آهن و يا مسير ايجاد ريل که ديدن همه آنها جزو شاخه گردشگري راه آهن هستند.

مديران شرکت راه آهن معتقدند که توسعه جذب گردشگران خارجي در دستور کار راه آهن قرار دارد و بايد به اين موضوع توجه کرد که ايران به دنبال توسعه توريسم ريلي است نمونه‌اي از اين تلاش را نيز مي‌توان در ورود قطارهاي گردشگري به صنعت ريلي کشور دانست.

پل شهيد کلانتري

محمد محسنيان از اهداف شرکت راه آهن بهره برده و حالا مبتکر تورهاي گردشگري راه آهن شده است او که راهنمايي تور خبرنگاران را در مسير شمال و محدوده روستاي امين آباد تا پل اوريم را بر عهده داشت داستان ساخت راه‌ها، تونل‌ها و جان پناه‌ها و قطارها را توضيح مي‌داد و افراد گروه را به ديدن پل ورسک و صداي ريل قطار در تونل‌هاي ۳۶، ۱۶، ۴۳ و ۶ دعوت کرد.

خانه‌هاي محلي شوراب

خبرنگاران گردشگري مسيرشان را از روستاي امين آباد شروع کردند. اولين توقف آنها در منطقه شوراب بود منطقه‌اي در  ۴۵ کيلومتري شهر زيرآب. اگر مه همه جا را سفيد نکرده باشد، در روزهاي ديگر مي‌شود آبشار شوراب را ديد و جريان آبي که به دليل گذشتن از لايه‌هاي گوگردي قابل استفاده نيست و به همين دليل نامش را شوراب گذاشته‌اند.

قطار گردشگري راه آهن با مسافت ۹۰ کيلومتر از کل مسيرش را از سوادکوه مي‌گذرد. شهري که در مسير ارتباطي شمال کشور با مرکز ايران دارد. يکي از اين مسيرهايي که ارتباط ميان شهرها را با يکديگر بيشتر و فاصله‌ها را کم کرده است تونل شماره ۶ است که ديدن آن در اين مسير، کار دشواري نيست.

تونلي که براي ساخت آن کارگران زيادي فعاليت کردند و در حين کار جان خود را از دست داده و در محوطه آرامگاه اخوت دفن شدند و اکنون از آنها يک سنگ يادبودي باقي مانده که يکي از جاذبه هاي قابل احترام اين مسير به شمار مي‌آيد.

برخي از قطعات کهنه آهني ريل هاي قطار در  نزديکي خطوط

دوگل در ميانه راه و پس از توقف روي  سه خط طلا واقع شده است. جايي که قلمرو راه آهن روي سينه کوه نقاشي شده است و مي‌توان پيچ و تاب خوردن‌هاي ريل آهني را در دل کوه ديد.

بخاري يک جان پناه

در تمام طول مسير هر کجا که قطار گردشگري توقف کند، جاذبه‌اي به نام جان پناه وجود دارد که هنوز در برخي از آنها يک بخاري هيزمي قراردارد. اين جان پناه‌ها در دل زمين واقع شده‌اند و مانند يک اتاق کوچک در و ديوار و پنجره و دودکش دارند.

غير از آن وجود پل‌هاي متعدد در مسير مانند پل آوريم يا پل کلانتري کنار برج‌هاي ديده باني و خانه‌هاي متروک جاذبه‌اي را ايجاد مي‌کنند که با نم نم باران و مناظر سبز دشت و درخت‌هاي اطراف دل هر گردشگري را مي‌برد.

امکان ندارد که کسي به اين مناطق برود و از خودش و از مناظر پيش رويش عکس نگيرد. اين شرايط و مناظر در هر فصلي وجود دارد چه ۶ ماهه اول سال که اين مناطق را سبزي درختان و مه و باران هاي فصلي زيباتر مي کند و چه پاييز هزار رنگ.

شاه کليد تور گردشگري راه آهن پل ورسک است. قطار گردشگري که مخصوص مسافران خاص در ريل راه آهن شمال حرکت مي‌کند، در ايستگاه پل ورسک توقف مي‌کند. همانجاست که دوربين‌ها لحظه عبور قطار را از روي پل ثبت و ضبط مي‌کنند.

پلي که براي ساختش افسانه‌ها و قصه‌هاي زيادي وجود دارد. محسنيان تمام اين قصه‌ها را تعريف مي‌کند براي گردشگراني که انتخاب درستي و يا نادرستي آن دست خودشان است.

پل اوريم

ورسک اما تنها يک پل و يک ايستگاه نيست روستاي نزديک به پل نيز به همين نام است با خانه‌هايي که هنوز همه آنها جاي خود را به آپارتمان نداده‌اند. خشتي هستند و گلي. با پنجره هايي به همان سبک قديمي.

پل ورسک که امسال ۸۰ ساله شد

مي‌توان در کوچه پس کوچه‌هاي آن قدم زد و از پايين به پل ورسک خيره شد. جذاب‌تر از آن توقف روي پل ورسک است توقفي که هيچ گاه گردشگران عادي قطار تهران _ ساري آن را تجربه نمي‌کنند. اين بار مي توان لحظاتي را روي پل توقف کرد و از پشت شيشه هاي قطار نماي روستاي ورسک را از آن بالا ديد. اين تجربه را تنها گردشگران تور راه آهن تجربه مي‌کنند.

نماي روستاي ورسک از روي پل

جاذبه ديگر اين مسير سه خط طلاست که راهنمايان تور حتما آن لحظه بودن در هر يک از مسيرهاي طلايي را به گردشگران اعلام مي کنند تا آنها باشند و تصور حضور در يکي از سه خطوط معروف به خط هاي طلايي.

راه آهن ايران با در نظر گرفتن ۵ مشخصه تاريخي، اجتماعي، فني، زيبايي مسير و وجه فراتر از عملکرد يکي از جذابيت‌هاي فوق العاده گردشگري به شمار مي‌آيد. اين برنامه نيز براي آشنايي با جاذبه‌هاي بخش کوهستاني مسير راه آهن شمال طراحي شده است و در طي آن، بازديدکنندگان با تاريخ ساخت راه آهن ايران، مسير راه آهن شمال، راهکارهاي فني، نحوه کاهش ارتفاع و چند اثر شاخص اين بخش از راه آهن ايران آشنا مي‌شوند.

متوليان براي بالابردن کيفيت اين برنامه در تلاشند که تعدادي از خانه‌هاي متروک شده کارکنان راه آهن را که در اين مسير قرار دارند، مرمت کرده و به عنوان اقامتگاه بومي در اختيار گردشگران قرار دهند در اين صورت گردشگران مي‌توانند مدت بيشتري را با اين جاذبه‌هاي مسير آهني بگذرانند.

اين تور پس از بازديد و طي کردن مسير سه خط طلا، ايستگاه دوگل، پل ورسک، ايستگاه ورسک، سرخ آباد، دو آب، طاله و پل اوريم دوباره به روستاي امين آباد مي رسد و يک سفر نيم روزه را براي گردشگران مي‌سازد.


نویسنده : فاطیما کریمی
منبع : خبرگزاري مهر

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید



تگ ها