City Id =8

انتخاب استان

برنامه ریز

چقدر میخوای خرج کنی؟! (قیمت ها به تومان است) چیکار می خوای بکنی ؟ چقدر وقت داری؟!

درباره برازيليا بيشتر بدانيم (1395/07/19)

برازيليا پايتخت کشور برزيل است. برزيلا در يک ناحيهِ فدرال توسط جوسيلينو کوبيتشيک در داخل ايالت گوياس ايجاد شد. در شرق اين رودخانهِ پرتو و در غرب آن رودخانهِ دسکوبرتو قرار دارد.
درباره برازيليا بيشتر بدانيم

به گزارش بزنيم بيرون ،  ساخت اين شهر به اين علت بود که مي‌خواستند محل پايتخت برزيل که پيش از آن شهر ريو دوژانيرو بود را تغيير داده و بيشتر به مرکز و غرب کشور بياورند تا به ديگر ناحيه‌ها نزديک‌تر باشد. طرح و نقشه اين شهر بشکل يک هواپيما است.
از سال ۱۷۶۳ تا ۱۹۶۰ شهر ريو دو ژانيرو پايتخت برزيل بود، و منابع غالباً در ناحيه جنوبي کشور متمرکز بودند. برزيلا از لحاظ موقعيت جغرافيايي در مرکز کشور قرار دارد که در واقع پايتختي است که از لحاظ جغرافيايي خنثي است. نظريه ايجاد پايتخت برزيل در داخل مربوط به قانون اساسي در ۱۸۹۱ مي‌شود که در آن دقيقاً عنوان شده بود که بخش فدرال بايد کجا باشد، اما خود محل تا سال ۱۹۲۲ تعريف نشده بود. موقعيت برزيلا باعث توسعه ناحيه مرکزي برزيل شده و تماميت بهتري در قلمروي برزيل ايجاد مي‌کند.
علاوه بر اين، برزيلا مقر دولت فدرال کشور است .محل کار رئيس‌جمهوري و وزارتخانه ها که در امتداد محور تاريخي قرار دارند مقر شاخه اجرايي هستند . سران قضايي و مقننه نيز در همين محل قرار دارند.
حمل و نقل عمومي: مترو برازيليا - پايتخت برزيل- داراي 21 ايستگاه با 2 خط سبز و نارنجي به طول 75 کيلومتر و 20 قطار 4 کابينه است. ايستگاه‌ها داراي آسانسور و پله‌برقي هستند. عمليات احداث اين مترو در سال 1992 آغاز و درسال 2001 رسما افتتاح شد.
 
اين مترو در ماه‌هاي اول تنها 32 کيلومتر را در 11 ايستگاه در ساعاتي خاص از روز يعني 16-10 طي مي‌کرد. اما امروزه ساعت کار آن از 6 بامداد الي 23 شب و روزهاي تعطيل از 7 صبح الي 19 است.  مترو برازيليا خيلي جامع نيست و استفاده از اتوبوس راه‌حل بهتري براي رسيدن به مرکز شهر است. مترو فقط به سمت جنوب شهر حرکت مي‌کند و مناطق اداري و توريستي را پوشش نمي‌دهد.
هدف اصلي مترو خدمات‌دادن به شهرک‌هاي اطراف است که بيشتر ساکنانشان از وسايل حمل‌و‌نقل عمومي استفاده مي‌کنند.

بافت شهري:  در طرح شهر برازيليا پيش‌بيني شده که کدام مناطق بايد مسکوني بوده و کدام مناطق نيز بايد تجاري باشد.  مبناي طراحي شهر يک صليب ساده بوده ‌است. همانند اينکه در اين طرح نقشه‌هايي براي احداث درياچه مصنوعي مشهود بود، و شهر نيز به شکل يک هواپيماي داراي بال‌هاي ثابت در آمد.
دماغه هواپيما وزارت‌خانه‌ها، ساختمان‌هاي دولتي، سنا، مجلس نمايندگان و کليساي جامع پيشرو که توسط اسکار نيمير طراحي شده‌است را در خود جاي داده‌ است. برج بلند تلويزيوني برازيليا نيز که داراي چشم‌انداز زيبايي از شهر و درياچه آن است در اين بخش احداث شده‌است.
بالهاي هواپيما بالهاي شمال و جنوب نام گرفته‌است: هر يک از اين بالها تقريباً هفت کيلومتر طول دارد. خيابان بين درياچه و بالها با توجه به شمالي يا جنوبي بودن بالها L۴ جنوب يا L۴ شمال نام گرفته‌اند.
خيابان مرتفع، داراي سرعت بالا، که ايکسو رودووياريو نام دارد، با عبور از زير يک ايستگاه اتوبوس دو بال را به هم متصل مي‌کند، در اين بخش بانک و هتل قرار گرفته‌اند.
در مجاورت فرودگاه بين‌المللي  برازيليا باغ‌وحشي قرار دارد که داراي جانوران بومي سرادو است. سفارت‌خانه‌ها، باشگاه‌هاي تفريحي و خانه‌هاي مجلل درياچه را در خود محصور کرده‌است، و يک پارک بزرگ که 'پارک دا سيداد' (پارک شهر) نام دارد، فضايي را که بسيار براي دوچرخه‌سواري، پياده‌روي و تماس با طبيعت مورد نياز است فراهم مي‌کند.
يکي از انتقادات اصلي که در مورد شهر برازيليا به عمل مي‌آيد اين است که اين شهر بر اساس مقياس پياده‌روها طراحي نشده‌است. با ظهور عصر خودرو، يعني زماني که شهر در حال ساخت بود، به پياده‌روها توجه چنداني نشد. در طرح اصلي هيچگونه چراغ راهنمايي پيش‌بيني نشده بود و تمام خودروها براي آنکه با ترافيک مواجه نشوند از روي پلها و از داخل تونلها عبور مي‌کردند.
 درحاليکه حمل و نقل عمومي تقريباً فراوان است، خودرو همچنان يکي از محبوبترين ابزار حمل و نقل در برازيلياست.
يکي ديگر از انتقاداتي که به شهر برازيليا وارد است جابجايي ساکنان فقير به شهرهاي اقماري بسيار دور همچون سانتا ماريا دو سواکوي، سائو سباستيائو، گاما، سيلانديا و سوبرادينهو است.
 


منبع : بزنيم بيرون

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید



تگ ها