City Id =8

انتخاب استان

برنامه ریز

چقدر میخوای خرج کنی؟! (قیمت ها به تومان است) چیکار می خوای بکنی ؟ چقدر وقت داری؟!

جهانگرديِ ارزان يک ايراني با موتور هندي + تصاوير (1395/09/13)

يک جوان ايراني با موتورسيکلت هندي به جاده‌ها زده تا جهانگردي از نوع ارزان‌ را روي موتور يک هزار دلاري‌اش تجربه کند.
 جهانگرديِ ارزان يک ايراني با موتور هندي + تصاوير

به گزارش بزنيم بيرون ،

ماجراجويي ارزان، رسمي رايج بين جهانگردان شده است، برخي حتي براي خود رکوردهايي هم ثبت کرده‌اند و جالب‌تر آن‌که تجربه‌هايشان را در صفحات اجتماعي به اشتراک مي‌گذارند تا پيش از آن‌که مرزهاي سياسي کشورها پررنگ‌تر شود و جنگ‌ها، جغرافياي گسترده‌تري از کره‌ي زمين را در بر بگيرد، مردم بيشتري را تشويق کنند تا با کوله‌هايي سبک‌تر و وسايل نقليه‌اي ارزان‌تر، براي سفري متفاوت، راحت‌تر ريسک کنند.

سروش شعبانلو، مهندس عمران است، جواني که مدتي است وارد اين چالش شده و تصميم گرفته دنيا را ارزان ببيند. او در اولين گام يک موتورسيکلت هندي خريده و از جنوب ايران شروع کرده و بعد هم با همان وسيله‌ي ارزان‌قيمت‌اش به ترکيه، گرجستان و جمهوري آذربايجان رفته است.

سفر او به اين سه کشور ۲۵ روز طول کشيده و درمجموع هم يک ميليون و ۷۰۰ هزار تومان هزينه کرده است. شايد بعضي‌ها مدعي شوند ارزان‌تر از اين هم مي‌توان به اين سه کشور سفر کرد، اما شعبانلو معتقد است شروع خوبي داشته.

او ۵۰۰۰ کيلومتر با موتورسيکلتي رفته که براي خيلي‌ها ناشناخته بوده و تعجب ماجراجويانِ پا در رکاب ديگر را برانگيخته که چگونه با موتوري به ارزش (جهاني) يک هزار دلار مي‌شود جهانگردي کرد.

شعبانلو به ايسنا مي‌گويد: خارجي‌هايي که با موتورسيکلت سفر مي‌کنند، دست‌کم بالاي ۵۰ هزار دلار براي خريد آن هزينه مي‌کنند که ۵۰ برابر قيمت موتور من مي‌شود، آن‌ها وقتي مي‌ديدند با يک «پولسار» هندي درحال سفر هستم، تعجب مي‌کردند که چطور همچين ريسکي کردم و مي‌گفتند؛ با اين‌که موتورسيکلت‌هاي قوي و گرانقيمتي دارند اما هميشه نگران هستند در سفر اتفاقي بيافتد که نتوانند ادامه دهند و بين راه متوقف شوند.

اين جهانگرد جوان از وسيله‌اي که براي ماجراجويي‌هايش انتخاب کرده راضي است و اظهار مي‌کند: موتورسيکلتم ساخت هندوستان به سال ۱۳۸۸ است که جزو موتورهاي ارزان دنيا به حساب مي‌آيد. من آن را در ايران پنج ميليون تومان خريدم و به جنوب کشور سفر کردم که تجربه‌ي بسيار لذت‌بخشي بود. اين موتورسيکلت وسيله‌ي کم هزينه‌اي است که سوخت کمي مصرف مي‌کند و سفر با آن واقعا راحت است.

شعبانلو که اولين سفر خارجي ارزان‌قيمتش را هم با همين پولسار هندي تجربه کرده، ادامه مي‌دهد: وسيله‌ي نقليه‌اي که استفاده مي‌کردم در طول ۲۵ روز به تعميرات خاصي نياز نداشت، فقط يک بار در گرجستان هنگام تعويض روغن براي پيدا کردن «آچار» دچار مشکل شدم. فکر مي‌کردم بالاخره در اين کشورها آچار تعويض روغن پيدا مي‌شود، براي همين آن را همراه خودم نياوردم و متاسفانه به مشکل برخوردم، البته به هر شکلي بود مساله را حل کردم.

اين ماجراجوي موتورسوار، روزانه بين ۲۰۰ تا ۷۰۰ کيلومتر رانندگي مي‌کرد که طي اين مسافت به شرايط آب‌وهوايي و وضعيت جاده‌ها ارتباط زيادي داشت. او مي‌گويد: بعضي وقت‌ها با باران مواجه مي‌شدم که برنامه و زمان‌بندي سفر را مختل مي‌کرد، مثلا يک‌بار در گرجستان هنگام رانندگي در اتوبان چنين اتفاقي افتاد. فکر مي‌کردم باران نهايت تا نيم ساعت ادامه داشته باشد، اما تا دو روز طول کشيد. با تصور اين‌که بارش زود تمام مي‌شود، به يه کافه‌ي متروک پناه بردم، اما مجبور شدم يک روز تمام در آنجا بمانم و وقتي هم که ديدم قرار نيست باران قطع شود، مسير را ادامه دادم. زماني هم که به مقصد رسيدم يک روز تمام از فرط خستگي استراحت کردم.

شعبانلو ادامه مي‌دهد: براي اين‌که هزينه‌ي سفر کمتر شود، خيلي از روزها در چادر کمپ مي‌زدم و در مناطقي هم امکان کمپ زدن وجود نداشت، در «هاستل» اقامت کردم. هاستل‌ها تا حدي شبيه مسافرخانه‌هاي ايران هستند که اتاق‌هايي با امکانات مشترک، به قيمت ارزان دارند، مثلا براي يک شب اقامت در يکي از هاستل‌هاي گرجستان، ۱۵ هزار تومان پرداخت کردم که به نظرم خيلي ارزان بود.

او معتقد است، ايران در ميان کشورهايي که تا به حال ديده متنوع‌ترين اقليم و جاذبه را دارد و در اين‌باره مي‌گويد: شايد گرجستان جنگل‌هاي انبوه و سبزي داشته باشد، اما قطعا قدمت تاريخي و تنوع جغرافيايي ايران را ندارد. در هاستلي که اقامت داشتم گردشگراني از مليت‌هاي مختلف حضور داشتند. وقتي عکس‌هايي از سازه‌هاي آبي شوشتر و جزيره‌ي هرمز را به آن‌ها نشان دادم بسيار تعجب کردند و گفتند؛ شما در ايران همه چيز داريد، چرا اصلا به خارج از کشورتان مسافرت مي‌کنيد. وقتي هم از قدمت سازه‌هاي آّبي شوشتر گفتم، خيلي شگفت‌زده شدند و گفتند؛ حتما بايد به ايران بيايند.

شعبانلو درباره‌ي چگونگي تردد بين اين کشورها نيز توضيح مي‌دهد: ورود به ترکيه اصلا کار مشکلي نيست، به راحتي مي‌توان اجازه ورود گرفت و مانعي هم براي ورود موتورسيکلت وجود ندارد. گرجستان هم همينطور، اما جمهوري آذربايجان سخت‌گيري‌هاي خاص خودش را دارد و براي گرفتن ويزاي آن يا بايد دعوت‌نامه داشته باشيد يا رزرواسيون هتل که من به خاطر ارزان تمام شدن هزينه‌ي سفر نمي‌خواستم هتلي رزرو کنم، براي همين از طريق آژانس‌هاي توريستي ويزا گرفتم.

او درباره شرايط و موانع احتمالي ورود موتورسيکت‌اش به ساير کشورها، مي‌گويد: هيچ مشکلي از اين بايت نداشتم، برخوردها هم خيلي خوب بود. کلا مردمي که در اين مناطق زندگي مي‌کنند مثل ايراني‌ها خونگرم هستند و رفتار خوبي با گردشگران دارند، هرچند در بعضي از اين کشورها از جمله (جمهوري) آذربايجان که موتورسيکلت‌هاي کمي دارد، مردم نسبت به اين وسيله بيشتر کنجکاوي نشان مي‌دهند و مدام با آن عکس مي‌گرفتند.

شعبانلو قصد دارد ماجراجوهاي ارزان‌اش را ادامه دهد، البته پيش از آن بايد سراغ موتورسيکلت ديگري برود. او مي‌گويد: در پايان سفر، نزديکي‌هاي تهران، موتورم خراب شد و مجبور شدم بالاي ۵۰ کيلومتر همراه آن پياده بروم. در اتوبان هيچ وانتي نگه نمي‌داشت، ضمن اين‌که با آن همه باري که روي موتور سوار بود، اصلا امکان بلند کردن آن وجود نداشت، براي همين مجبور شدم بخشي از مسير را پياده بروم تا يک تعميرگاه پيدا کنم. فکر نمي‌کنم با اين موتور ديگر بتوانم سفر طولاني بروم، چون ديگر عمرش را کرده است.

اين جهانگرد موتورسوار اظهار مي‌کند: اگر بخواهم ماجراجويي‌هايم را با همين سبکي که شروع کردم ادامه دهم، بايد موتورسيکلت بهتري تهيه کنم که در آن صورت فکر مي‌کنم مقصد بعدي‌ام کشور تاجيکستان باشد.

انتهاي پيام


منبع : ايسنا

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید



تگ ها