City Id =8

انتخاب استان

برنامه ریز

چقدر میخوای خرج کنی؟! (قیمت ها به تومان است) چیکار می خوای بکنی ؟ چقدر وقت داری؟!

پرفروش‌ترين آلبوم‌هاي موسيقي در فضاي مجازي (1394/05/02)

در روزهايي که کمتر آلبوم موسيقي منتشر مي‌شود و هنرمندان بيشتر ترجيح مي‌دهند کنسرت برگزار کنند، مخاطبان موسيقي در فضاي مجازي به چند آلبوم واکنش خوبي نشان داده‌اند.
پرفروش‌ترين آلبوم‌هاي موسيقي در فضاي مجازي

به گزارش بزنيم بيرون ، در روزهايي که با انتشار آلبوم «بنيامين 94» و «مثل مجسمه» کمي بازار کم رمق موسيقي جان گرفته است، علاقه‌مندان موسيقي در فضاي مجازي به چند آلبوم واکنش خوبي نشان داده‌اند که در ادامه مي‌خوانيد.

بنيامين 94

اين آلبوم به سبک کارهاي قبلي بنيامين بهادري است و 9 قطعه دارد و در برخي از قطعات آن، ترجمه بخش هايي از شعر به زبان انگليسي توسط استيو آوانسيان؛ نوازنده درامز خوانده مي شود. شعرهاي اين آلبوم سروده فريد احمدي و اشعار انگليسي متعلق به فاطمه احمدي است. مثل باقي کارهاي بنيامين، آهنگسازي کار خودش است. کار تنظيم آلبوم را محمد موجرلو و کارگرداني هنري آن را مستانه مهاجر انجام داده اند. سازهايي که در آلبوم «بنيامين 94» به کار رفته، ويولا و ساکسفون و ويولنسل و ترومپت و ني و... که توسط نوازندگاني چون هومن نامداري، ميثم مروستي، پاشا هنجني، عليرضا ميرآقا و ... به رهبري علي منصوري نواخته شده اند.

مثل مجسمه

مهدي يراحي در سومين آلبوم رسمي خود 12 قطعه با نام هاي «مثل مجسمه»، «آشوب»، «بايد مي شناختيم همو»، «آخرين اسير»، «داره گريه مي کنه»، «بهونه»، «سالِ درد»، «دوست نداشت»، «اشکو بارون»، «انفرادي»، «اشتباه» و «شونه هاي تو» را ارائه کرده است. همچنين براي آماده سازي بخش هاي مختلف اين مجموعه به سراغ جمعي از چهره هاي موسيقي پاپ رفته است. «روزبه بماني»، «مونا برزويي»، «رستاک حلاج»، «سروش دادخواه»، «محسن رسولي» و «اميرعلي بهادري» ترانه سراهاي مثل مجسمه هستند. «هومن نامداري»، «کوشان حداد»، «معين راهبر»، «سعيد زماني» و «آرون حسيني» وظيفه تنظيم قطعات را بر عهده داشته اند. آهنگسازي ها اثري از مهدي يراحي، معين راهبر، رستاک حلاج و اميرعلي بهادري است. ميکس و مسترينگ اين دوازده قطعه هم توسط «محمد فلاحي»، کوشان حداد و سعيد زماني انجام شده است.

مجنون آن ليلي کجاست

در اين آلبوم قطعاتي چون مي زنم، حلقه در هر خانه اي، اي در دلم نشسته از تو کجا گريزم، برگذري درنگري جز دل خوبان نبري،‌ گر در آب و گر در آتش مي روي، از قصه حال ما نپرسي، بيا بيا که شدم درغم تو سودائي، در شرابم چيز ديگري ريختي در ريختي، به جان جمله مستان که مستم بر اساس اشعاري از مولانا به آهنگسازي فردين خلعتبري و خوانندگي فرشاد جمالي به چشم مي خورد. فردين خلعتبري قطعات اين اثر را براي کوارتت زهي، سازهاي کوبه اي و ايراني و ساز هارپ انجام داده است. همچنين در سازبندي موسيقي ايراني اين اثر از سازهايي چون رباب و دوتار قديمي نيز استفاده شده است. در آلبوم «مجنون آن ليلي کجاست؟» آهنگساز و خواننده سفري موسيقايي از بلخ تا قونيه داشته اند و مخاطب را با حضور هنرمنداني چون  ميثم مروستي :ويلن، ويولا، علي جعفري پويان و تينا جامه گرمي: ويلن، آتنا اشتياقي: ويلنسل، پويا سرايي: سنتور،‌همايون نصيري: بندير، دهل، دايره و کوزه، حسين رضايي نيا: دف و دايره، نازيلا بخشايش: هارپ، شاهين شهبازي: تار، مجتبي ميرزازاده : دوتار، کسري سپندار: ديوان،‌ابراهيم علوي: عود، به رخ شورورزي: همخوان در اين سفر همراه کرده اند.

شهر من بخند

«يکي بود، يکي نبود»، «ماهي و گربه»، «خانه بردوش»، «درآمد سال تا سال»، «سال تا سال»، «رنگ شماره يک»، «ليلي»، «شباهنگام»، «نيمي از ما»، «اينجا شهر من نيست»، «تا صبح فردا» و «شهر من بخند» عناوين 12 قطعه دومين آلبوم رسمي پالت هستند. اين گروه در طول سال‌هاي 92 و 93  در کنار اجراي کنسرت در ايران و کشورهاي ديگر به آماده‌سازي و ضبط آلبوم جديد خود پرداخت. آلبوم «شهر من بخند» در استوديو کرگردن تهران ضبط و مراحل نهايي مسترينگ خود را در استوديوي ابي‌رود لندن به پايان رساند. اعضاي گروه و عوامل توليد آلبوم «شهر من بخند» معتقدند اين آلبوم فضاي کاملا متفاوتي با آلبوم پيشين دارد و فصل نويني در فعاليت‌هاي اين گروه به حساب مي‌آيد. روزبه اسفندارمز سرپرست گروه پالت در مورد ويژگي‌هاي اين آلبوم مي‌گويد: «بخشي از قطعات اين آلبوم در زمان انتشار آلبوم آقاي بنفش ساخته شده بود و بعضا در اجراهاي زنده‌ ما نيز اجرا مي‌شد ولي با توجه به تفاوت‌هاي زيبايي‌شناختي آثار تصميم برآن بود که آن قطعات در آلبوم دوم عرضه شوند. در آلبوم «شهر من بخند!»، شنونده‌ها روند دگرديسي پالت از آلبوم اول به اين مجموعه را کاملا حس خواهند کرد. فکر مي‌کنم طيف وسيع‌تري از مخاطبان با «شهر من بخند!» ارتباط برقرار خواهند کرد و سليقه‌هاي جديدي به جمع پالتي‌ها اضافه خواهد شد.»

کماکان

«کماکان» روي مرز بين پاپ، موسيقي بومي جنوب ايران و موزيک تجربي حرکت مي کند. قطعه همنام با آلبوم که به «4:33»، اثر مشهور جان کِيج بي شباهت نيست، شنونده را دعوت مي کند به صداهاي محيط به عنوان يک قطعه موسيقي گوش بدهد. سازهاي کوبه اي مثل تومبا، کُنگا، تنبورين و کاخُن نقشي کليدي در «کماکان» بازي مي کنند. علاوه بر اين، ابراهيم علوي، پالتي ها و داريوش آذر، مهدي ساکي را در اين آلبوم همراهي مي کنند. از اشعار مولوي گرفته تا ابراهيم منصفي و حسين منزوي و حتي لالايي هاي محلي و ترانه بازي هاي کودکان به زبان عربي، همه جور شعري در «کماکان» استفاده شده است.

مستور و مست

آلبوم «مستور و مست» به خوانندگي همايون شجريان و آهنگسازي ژانو باغوميان، از جنبه طبقه بندي در گروه موسيقي تلفيقي قرار مي‌گيرد. تلفيق موسيقي کلاسيک ايراني و کلاسيک غربي. اگر ريز به اين دسته‌بندي بنگريم بايد هردو بخش کلاسيک ايراني و غربي اين اثر را نيز تلفيقي بدانيم چرا که نه بخش کلاسيک ايراني و نه بخش کلاسيک غربي نيز از قراردادهاي سياق خويش تبعيت صرف نمي‌کنند. به‌ويژه موسيقي کلاسيک غربي استفاده شده در اين آلبوم که از ساختار تعريف شده در موسيقي کلاسيک غربي و ارکسترهاي سمفونيک در تلفيق با ديگر سبک‌هاي موسيقي غير کلاسيک غربي بهره گرفته است. ذکر موارد بالا صرفا جهت تحليل به کار گرفته مي‌شود چرا که تغيير هميشگي و اجتناب ناپذير است. انسان، طبيعت و تمام گيتي مدام در تغيير و دگرگوني است و ميل به تغيير آگاهانه در نهاد بشر نيز سرشته شده است. سبک‌ها مي‌آيند و مي‌روند همچنان که در ادبيات از کلاسيسم به نچراليسم و به رئاليسم و به مدرنيسم و پست مدرنيسم مي‌انجامد. موسيقي نيز لحظه به لحظ در پويايي است.  اگر از جنبه مخاطب ايراني به آلبوم «مستور و مست» بپردازيم، بايد گفت که در تقابل با آلبوم‌هاي پيشين همايون شجريان، اين اثر از جنبه ساخت و تعداد نوازنده و دورخيز براي جذب مخاطب غير ايراني و حماسه کلام، قابل ارج است ليکن، به جذابيت کارهاي گذشته از جمله قطعه «چرا رفتي» از آلبوم «نه فرشته‌ام نه شيطان» نيست. از جنبه ماندگاري نيز چنين اثري به چشم نمي‌آيد هرچند بايد گردي از غبار بر زمان بنشيند و آيندگان نظر به ماندگاري بدهند. همايون شجريان با استفاده از رپرتوار موسيقي ايراني به خوبي و با توانايي کامل و با حس خوب، اثر را خوانده هرچند بسياري ملودي‌هاي کلام بار عاطفي يا معنايي واژگان غني شعر را بيان نمي‌کنند که اين مشکل به آهنگساز اثر نيز بازمي‌گردد.

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید



تگ ها