City Id =8

انتخاب استان

برنامه ریز

چقدر میخوای خرج کنی؟! (قیمت ها به تومان است) چیکار می خوای بکنی ؟ چقدر وقت داری؟!

هتل‌هاي کيش ستاره‌هاي خيالي مي‌فروشند! (1394/08/03)

در حالي که رئيس سازمان ميراث فرهنگي از سونامي گردشگران در سال‌هاي آينده خبر مي‌دهد، اما هتل‌هاي جزيره گردشگرپذير کيش همچنان براي جذب مسافر، ستاره خيالي مي‌فروشند.
هتل‌هاي کيش ستاره‌هاي خيالي مي‌فروشند!

به گزارش بزنيم بيرون ، جزيره کيش ۵۰ هتل آماده براي پذيرش مسافر دارد که طبق طرح استانداردسازي انجام شده در سال ۸۹، از اين تعداد ۵ هتل داراي ۵ ستاره و ۸ هتل داراي ۴ ستاره هستند و بقيه هتل‌ها نيز دو و سه ستاره دارند. در مجموع جزيره کيش داراي ۴ هزار اتاق و نزديک به ۱۲ هزار تخت است. ستاره گذاري براي هتلهاي جزيره کيش چهار سال پيش انجام شده بود و در همان زمان برخي از هتلداران به علت تخلفاتي که انجام داده بودند از جمله فروش گران اتاق، مشمول جريمه و ريزش ستاره هايشان شدند.

ولي هنوز هم برخي از هتلداران اين جزيره از درجه هتل براي درخشان نشان دادن ستاره استفاده مي کنند. هتلها معمولا داراي هر ستاره‌اي که باشند، درجه بندي مي‌شوند از TOP گرفته تا درجه C .

براي بسياري از هتلداران، هتلي با دو ستاره و درجه TOP سه ستاره محسوب مي‌شود. به همين علت در تبليغات رسانه‌اي خود از واژه سه ستاره يا هتل بزرگ استفاده مي کنند حتي برخي از آنها سعي مي کنند تا ستاره‌هاي هتل خود را از چشمان مسافر دور نگه دارند. بنابراين ستاره اي را در سر در هتل نصب نمي‌کنند.

نمونه اين دست هتل‌ها در جزيره کيش کم نيست. حتي چند وقت پيش يکي از مشهورترين هتل‌هاي اين جزيره که مهماناني از سازمان مناطق آزاد کيش هم در بخش هتل ۴ ستاره آن اقامت داشتند، به علت شکايت‌هاي متعدد يک ستاره خود را از دست داد.

با اين حال اين هتل در بخش اقامتگاه‌هاي دو ستاره خود، خدماتي در اندازه هتل يک ستاره ارائه مي‌کند ولي هزينه اتاق ۳ ستاره را از مسافر مي‌گيرد!

هتل‌هاي ديگر نيز مانند آبادگران، پانيذ، اسپادانا و... به بازرسي و بازنگري مجدد در ارائه خدمات، هزينه‌ها و ستاره و درجه بندي نياز دارند.

به عنوان مثال يکي از هتل‌هاي داراي دو ستاره، در تبليغات خود از عنوان سه ستاره استفاده مي‌کند درحالي که حتي برخي از کارکنان اين هتل در گفتگو مي‌گويند: «خودمان هم نمي‌دانيم بالاخره چند ستاره در اين هتل مي‌درخشد. چون نرخ اتاق دو تخته در اين هتل ۲۵۰ هزار تومان است و اين نرخ در ايام عيد صد هزار تومان نيز گران تر مي‌شود.»

هتل ديگري هم هم اگرچه ظاهر فريبنده‌اي دارد ولي مشاهده اتاق‌هاي آن باعث مي‌شود تا کمتر گردشگري رغبت به اقامت در آنها را داشته باشد.

رسيدگي به وضعيت اين هتل‌ها و بازنگري در ستاره آنها بر عهده سازمان منطقه آزاد کيش است اما از چهار سال پيش تاکنون اين اقدام را انجام نداده است.

جامعه هتلداران جزيره کيش نيز آنطور که رئيسش مي گويد قدرت اجرايي براي اين کار ندارد.

سلايق دولت، استانداردسازي را کند کرده است

مسيح‌الله صفا مي‌گويد: برخي سلايق بخش دولتي باعث شده تا روند استانداردسازي هتل‌ها کند پيش برود چون دولتي‌ها مي‌خواهند که در اين زمينه نقش داشته باشند و تعيين کننده آن کسي باشد که آنها صلاحيتش را تاييد کرده باشند.

وي ادامه مي‌دهد: اين روند نه تنها در مناطق آزاد بلکه در سازمان ميراث فرهنگي کشور نيز وجود دارد. ما از سال ۹۱ مکاتبات متعددي با مسئولان منطقه آزاد کيش درباره استانداردسازي هتل‌ها داشتيم حتي گروهي نيز براي اين کار تعيين شدند ولي هنوز اقدامي در اين جهت انجام نشده است.

هتلداران در جزيره کيش معمولا در سايت‌هاي اطلاع‌رساني خود از تصاويري جذاب براي جلب نظر مسافر استفاده مي‌کنند ولي وقتي گردشگر در اتاق را باز مي‌کند با واقعيت مواجه شده و متوجه مي‌شود رويايي که برايش ساخته بودند، پوچ است اما از آنجا که در ايامي مانند نوروز و يا تابستان و برخي از ايام تعطيل سال راهي براي جابه جايي و يا انصراف ندارد، به همان اتاق‌ها اکتفا مي کند.

بنابراين تنها کاري که مي‌تواند انجام دهد اين است که خدمات بهتري از کارکنان هتل دريافت کند اما متاسفانه بيشتر هتلداران کيش به غير از چند هتل ۵ ستاره خدمات مناسبي به مسافر ارائه نمي کنند به خصوص در ايام تعطيل که تعداد مسافران زياد و ميزان فعاليت کارکنان نيز بيشتر مي‌شود.

نظارت طبق قانون با صنوف است

رئيس جامعه هتلداران کيش که عضو هيات مديره انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي ايران نيز هست در اين زمينه به خبرنگار مهر مي‌گويد: نظارت بر عملکرد هتل‌ها و استانداردسازي آنها طبق قانون بايد توسط صنوف انجام شود ولي اين قانون عملياتي نمي‌شود. هتلدارن، هتل سه ستاره را با چهار ستاره تبليغ مي‌کنند. اگر به ما قدرت اجرايي نمي‌دهند حداقل بايد معاونت هاي گردشگري جلوي اين کار را بگيرند. نظارت‌هاي ما نصفه و نيمه است. به ما مي گويند نظارت عاليه بر عهده دولت است. ولي متاسفانه اکنون نظارت هاي جزئي نيز توسط دولتي‌ها انجام مي شود.

به نظر مي‌رسد سازمان منطقه آزاد کيش در سالهاي اخير نتوانسته از عهده نظارت بر هتل‌ها و استانداردسازي آنها برآيد چرا که اکنون کارشناسان حوزه هتلداري در اين جزيره  آماده نظارت و استانداردسازي هتل‌ها هستند اما تعلل به وجود آمده باعث سو استفاده برخي از هتلداران جزيره شده است.

همچنين عملکرد مديريت گردشگري و معاونت اجتماعي، فرهنگي و گردشگري در دبيرخانه سازمان مناطق آزاد کشور نيز در سالهاي اخير ثابت کرده که کمتر نظارتي بر حوزه گردشگري مناطق تحت پوشش خود دارد.

از سوي ديگر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري وظايف خود را در حيطه مناطق آزاد کشور نمي داند، به همين دليل نسبت به جزاير گردشگري ايران مانند کيش بي تفاوت است. اين درحالي است که رئيس سازمان ميراث فرهنگي چندي پيش از سونامي ورود گردشگران خارجي به ايران در سال‌هاي ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ خبر داد. با اين وجود به نظر مي رسد که هتل‌هاي جزيره کيش از آنجا که سالهاست استانداردسازي نشده اند، براي استقبال از سونامي گردشگران خارجي چندان آماده نيستند.

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید



تگ ها