City Id =8

انتخاب استان

برنامه ریز

چقدر میخوای خرج کنی؟! (قیمت ها به تومان است) چیکار می خوای بکنی ؟ چقدر وقت داری؟!

ماجراي اتاق‌هاي خاکستري هتل‌هاي ايران (1394/09/27)

با آن‌که معاون گردشگري صراحتا با «رزرو سفيد» در برخي هتل‌هاي کشور مخالفت کرده، اما رييس جامعه هتل‌داران، اين رزروها را نه تنها خارج از رسم معامله جهاني ندانسته، بلکه نوعي گارانتي براي گردشگري ايران به حساب آورده است.
ماجراي اتاق‌هاي خاکستري هتل‌هاي ايران

به گزارش بزنيم بيرون ، معني رزرو سفيد را مديرکل نظارت و ارزيابي خدمات گردشگري اين‌طور توضيح مي‌دهد: هتل‌هايي هستند که مسافر ندارند، اما اعلام مي‌کنند که ظرفيت‌شان تکميل شده است! مثلا آژانسي با هتلي تماس مي‌گيرد و براي 50 نفر تخت مي‌خواهد، پاسخ هتل در حالت معمول و عرف بايد اين باشد مشخصات مسافران را بدهيد و چند درصد از هزينه را براي رزرو پيش‌پرداخت کنيد، اما جواب فعلي هتل‌ها اين است؛ رزرو را انجام مي‌دهيم، اما تا تاريخ مشخصي 50 درصد پول را بپردازيد. اين هتل‌ها هيچ مشخصاتي از مسافر نمي‌گيرند و معلوم نيست اتاق‌ها را براي چه کساني گارانتي مي‌کنند؟!
رزرو سفيد باعث اشغال کاذب هتل هم مي‌شود، براي همين با وجود ظرفيت خالي در برخي هتل‌ها، مسافران عادي با پاسخ منفي مواجه مي‌شوند و اتاق پيدا نمي‌کنند.

ولي تيموري، مديرکل نظارت و ارزيابي خدمات گردشگري اين رفتار را غيرحرفه‌اي مي‌داند و مي‌گويد: وقتي استفاده‌کننده نهايي مشخص نيست، اتاق آنِ هتل هم چند دست مي‌چرخد و در نهايت قيمت اوليه خريد آن اتاق چند برابر مي‌شود، در حالي‌که هيچ کجاي دنيا رزروها به اين شکل انجام نمي‌شود، اتاق‌ها به اسم مسافر ذخيره مي‌شود.

مرتضي رحماني‌موحد، معاون گردشگري کشور نيز چندي پيش با رزروهاي سفيد در برخي ‌هتل‌ها مخالفت کرد و با تأکيد بر اين‌که اگر مراکز خدمات گردشگري مطابق با قوانين کشور عمل نکنند، براساس ضوابط موجود برخورد مي‌شود، گفت که «رزور سفيد» در برخي هتل‌ها مطابق قانون نيست. رزرو انبوه، خلاف مقررات است و ما اين موضوع را به هتل‌ها اطلاع داده‌ايم. برخورد با اين مسئله به طور جدي خواهد بود.

با وجود چنين مخالفت‌هايي اما به نظر مي‌رسد هتل‌ها کماکان تمايل دارند برخي اتاق‌هايشان را در وضعيت خاکستري حفظ کنند.

جمشيد حمزه‌زاده، رييس جامعه هتل‌داران ايران برخلاف انتقادهاي مطرح شده، «رزرو سفيد» را عمل منطقي مي‌داند که سبب گارانتي شدن گردشگري کشور مي‌شود.

او در عين حال که تاکيد دارد رزرو سفيد را رسما تاييد و يا رد نمي‌کند مي‌گويد: اين اتفاق در تمام دنيا مرسوم است، چون بايد براي آژانس‌هاي گردشگري فرصت لازم را فراهم کرد تا محصول سفر خود را بفروشند. آژانس‌ها نياز به گارانتي دارند، به همين منظور هتل‌ها رزروهاي سفيد را ثبت مي‌کنند.

حمزه‌زاده رزرو سفيد را خارج از رسم معامله جهاني نمي‌داند و اظهار مي‌کند: اين فرصتي براي آژانس است تا با توجه به ظرفيت اقامتي تحت اختيار خود، براي جذب مشتريان بيشتر برنامه‌ريزي و تبليغ کند. اگر آژانس براي پيدا کردن جاي خالي مدام در ترديد باشد، چگونه مي‌تواند برنامه سفر خود را تنظيم کند و بفروشد.

وي از سوي ديگر مي‌گويد: هتل‌دار هيچ‌وقت منتظر آژانس نمي‌ماند، چون آن‌ها دنبال سود خود هستند، بنابراين هر مشتري که زودتر مراجعه کند، اتاق خالي نصيب او مي‌شود، بنابراين برخي از هتل‌ها که دست به رزرو سفيد مي‌زنند، فرصت و گارانتي را براي آژانس‌هاي گردشگري فراهم کرده‌اند و به نوعي نفع اين صنعت را در نظر گرفته‌اند.

البته رييس جامعه هتلداران ايران معتقد است، رزرو سفيد هميشه درست و منطقي هم نيست، مخصوصا اگر در روزهاي محدود تعطيلات تقويم و يا عيد نوروز اتفاق افتد.

او مي‌گويد: از نظر حرفه‌اي رزرو بدون نام براي دوره زماني طولاني و نه در غير پيک سفر، منطقي است و به صنعت گردشگري کمک مي‌کند، اما وقتي هتل‌ها در زمان خاص و محدود رزرو سفيد انجام دهند، اين جاي بحث و پيگيري دارد، چون نوعي تخلف محسوب مي‌شود و با متخلف بايد برخورد جدي شود.

هرچند حمزه‌زاده کمتر از 50 درصد هتل‌ها را درگير با موضوع «رزرو سفيد» اعلام مي‌کند و معتقد است تخلف به آن شکل که توضيح داده در معدود هتل‌هاي کشور اتفاق افتاده است.

رييس جامعه هتلداران ايران مي‌گويد: اگر آژانس‌ها و هتل‌ها تا يک هفته پيش از ورود مسافر، مشخصات آن‌ها را ثبت کنند مشکلي وجود ندارد، تخلف زماني اتفاق مي‌افتد که هتل اتاق را بدون اسم بفروشد و مسافر را هم بدون نام وارد اتاق کند که البته اين اتفاق هم رخ نمي‌دهد، چون تمام مراکز اقامتي تحت نظارت اداره اماکن نيروي انتظامي فعاليت مي‌کنند.

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید



تگ ها