City Id =8

انتخاب استان

برنامه ریز

چقدر میخوای خرج کنی؟! (قیمت ها به تومان است) چیکار می خوای بکنی ؟ چقدر وقت داری؟!

از گاف‌هاي سينمايي چه مي‌دانيد؟ (1395/10/05)

گاف‌هايي که در فيلم‌هاي سينمايي اتفاق مي‌افتند، مي‌توانند به موارد مختلفي مربوط باشند که تعدادي از آن‌ها را در اين گزارش جمع کرده‌ايم.
از گاف‌هاي سينمايي چه مي‌دانيد؟

سوتي، گاف، از دست در رفتن و هر عنوان ديگري را مي‌توان براي اين اتفاق گذاشت، اما در نهايت نتيجه اين است که کارگردان جايي از فيلم، چه در طراحي لباس و صحنه، چه در تاريخ روايت، چه در محتوا و چه در نوع ساخت از دستش خارج شده و از سر حواس‌پرتي چيزهايي را نشان مي‌دهد که نبايد نشان دهد! گاهي برخي از اين سوتي‌ها به قدري پررنگ هستند که خيلي‌ها متوجه آن‌ها مي‌شوند و گاهي هم تا چند باري فيلم ديده نشود، خودشان را نشان نمي‌دهند، به هر صورت اين فيلم‌ها هم در سينماي ايران و هم در سينماي جهان وجود دارند و برخي از مهم‌ترين آن‌ها را اينجا جمع کرده‌ايم. 

فرزند صبح

اوايل سال ۸۹ خبري مبني بر ساخت فيلمي درباره امام خميني (ره) بنيان‌گذار جمهوري اسلامي منتشر شد، اين خبر بازتاب وسيعي داشت و از همان روزهاي اول حواشي زيادي پيرامون فيلم شکل گرفته بود.  کارگرداني فيلم بر عهده بهروز افخمي بود و تا تيرماه همان سال در زميني که حوالي شهريار خريداري شده بود، فيلمبرداري ادامه داشت. در نهايت پروژه دو سال براي بزرگ شدن بازيگر نقش خردسالي امام متوقف و دوباره از سر گرفته شد. در نهايت و پس از کش و قوس‌هاي فراوان فيلم در بيست و نهمين جشنواره فيلم فجر (سال ۸۹) و در حالي‌که بهروز افخمي مي‌گفت اين فيلم را به عنوان اثر قبول ندارد، به نمايش درآمد. فيلم مورد نقدهاي زيادي قرار گرفت اما در صحنه‌اي که پدر و مادر امام از خمين به سمت تهران راه مي‌افتند، فصل پاييز است و حضرت امام همراه با دايه‌اش در خانه مي‌ماند. بعد از خداحافظي مي‌بينيم که آن‌ها با گوسفند و گاو به سمت تهران راه مي‌افتند و دايه هم در پاسخ روح‌الله نوجوان مي گويد که آن‌ها عيد برمي‌گردند، اما درست وقتي که دوربين به سمت بالا حرکت مي‌کند که نماي بزرگتري را بگيرد، در دور دست، اتوبان را مي‌بينيم که ماشين‌ها با سرعت زيادي در حال حرکت هستند. البته در همين فيلم در جايي هديه تهراني هم با شلوار جين ظاهر مي‌شود که به نظر مي‌رسد يادشان رفته آن زمان‌ها شلوار جين اصلا نبوده و کسي استفاده نمي‌کرده است.

جرم و حکم

«جرم» و «حکم» دو فيلم مسعود کيميايي هستند که «جرم» در بيست و نهمين دوره جشنواره فيلم فجر به عنوان بهترين فيلم انتخاب شد. با اين‌حال هر دوي اين‌ فيلم‌ها در طراحي صحنه سوتي داشته‌اند، حضور کولرگازي‌هايي که با زمان روايت شده در فيلم همخواني ندارند، بسيار به چشم مي‌آيد. جالب اين است که مارک آن‌ها را هم مي‌توانيم ببينيم؛ مارک يکي از شرکت هاي معتبر کره اي!

البته در «حکم» و در پلاني که عزت‌الله انتظامي و بهرام رادان در حال صحبت با يکديگر هستند، بوم صداي صدابردار را مي‌توان به وضوح در تصوير ديد که معلوم نيست در کادر چه کار مي‌کند و چرا اين صحنه کات نخورده است. 

نفس

فيلم سينمايي «نفس» به کارگرداني نرگس آبيار است و در جشنواره سي و چهارم فيلم فجر رونمايي شد و به تازگي نيز در سينماهاي کشور به نمايش درآمده است. «نفس» روايتي از زندگي چهار کودک است که يکي از دخترها آن‌را تعريف مي‌کند، او تعريف مي‌کند و تعريف مي‌کند تا اينکه در يکي از روزهاي جنگ وقتي در حياط خانه تاب بازي مي‌کند، با بمبي که در همان‌جا مي افتد، فوت مي کند. البته معلوم نيست حالا که شخصيت اول داستان فوت کرده، دقيقا چه کسي همه اين داستان‌ها را از ابتدا براي مخاطب بازگو مي‌کند.

آب و آتش

به کارگرداني فريدون جيراني است و در يکي از صحنه‌ها وقتي اتوبوس در ايستگاه مي‌ايستد، انعکاس تصوير همه عوامل پشت دوربين را مي‌توان روي بدنه اتوبوس ديد.

آسمان محبوب

داريوش مهرجويي «آسمان محبوب» را در سال ۸۸ ساخته بود و در جشنواره بيست و نهم فجر هم توانست سيمرغ بهترين کارگرداني را بگيرد، اما در طراحي صحنه با سوتي عجيبي روبرو مي‌شويم، در يکي از صحنه‌هاي فيلم از گل‌هايي به رنگ آبي استفاده مي‌شود که در نماهاي بسته کاملا مشخص است گل‌ها را رنگ کرده‌اند و حتي مي‌توان گفت براي اين کار از گواش استفاده شده است.

رستاخيز

فيلمي که هنوز هم مشکل اکرانش حل نشده و احمدرضا درويش اميدوار است به زودي بتواند آن را روي پرده سينماها ببيند. اما در همان اکران‌هاي محدود و معدود هم سوتي‌هايي از فيلم گرفته شد. شب دهم ماه محرم زماني‌که امام حسين با يارانش صحبت مي‌کند، ماه بالاي سرش را مي‌توان ديد، اما با اين تفاوت که ماه شب دهم را با «پرگار» کشيده‌اند و از ماه شب چهارده هم گردتر به نظر مي‌رسد! يکي ديگر از ايرادهايي که به فيلم مي‌گيرند مربوط به شهادت حُر مي‌شود، چون حُر نخستين شهيد روز عاشوراست، در صورتيکه تمام حوادث ظهر عاشورا در «رستاخيز» از نگاه اين شهيد نشان داده مي‌شود و او تا پايان با خون‌ريزي مقاومت مي‌کند.

نکته ديگري که بايد به آن اشاره کرد اين است که هميشه شنيده‌ايم «صحراي کربلا» جايي که خبري از کوه نبوده، اما در فيلم و حتي در تصوير زير به وضوح مي‌توان کوه‌هاي کربلا را ديد! 

ماهي و گربه

فيلم سکانس-پلان شهرام مکري فيلم خوبي است که زحمت زيادي هم براي آن کشيده شده، اين هم مشخص است که هر سوتي در ميانه فيلم‌برداري به منزله از ابتدا گرفتن کار است. اما احتمال ديدن سوتي کوچک وجود دارد، در همان ابتداي فيلم و صحنه‌اي که يکي از رستوران‌دارها به سمت ماشين مي‌رود که سوار شود، در آينه بغل ماشين به وضوح مي‌توان فيلمبردار و کسي که کنارش ايستاده را ديد، البته مشخص است که خودشان بعد از چند ثانيه متوجه اين اتفاق مي‌شوند و با تغيير جا همه چيز درست مي‌شود.

امکان مينا

به گفته کمال تبريزي با اين فيلم مي‌خواست نگاهي به دوران بحران‌زده سياسي کشور داشته باشد و نشان دهد که چه بلاهايي بر اين سرزمين گذشته است. اما در بازسازي حوادث دهه ۶۰ چندان خوب عمل نکرده و ديدن ماشين‌هاي مدل جديد با پلاک ايران ۱۱ يا ساختمان‌هايي با تابلوي دهه ۸۰ موضوع جالبي نيست. از طرفي عمليات تک نفره مهران که خودش خبرنگار است به خانه تيمي و کشتن اعضاي گروهک منافقين کمي عجيب به نظر مي‌رسد.

اروند

فيلم تازه پوريا آذربايجاني براي نخستين بار در جشنواره جهاني فيلم فجر به نمايش درآمد، اين فيلم درباره ۱۷۵ شهيد غواصي است که سال گذشته کنار رود اروند پيدا شدند. سوتي واضح فيلم دقيقا در لحظات پاياني و اوج لحظات احساسي فيلم رقم مي‌خورد، جايي که جسد يا استخوان‌هاي غواص‌ها را پيدا مي‌کنند و بر اساس تصاوير قبلي که خود فيلم نشان مي‌دهد، همه آن‌ها را نشسته و در گودالي دفن مي‌کنند، اما وقتي جسدشان را پيدا مي‌کنند، دراز کشيده‌اند و با کنار زدن خاک‌هاي رو پيدا مي‌شوند، چيزي درست شبيه تصويري که از اين غواص‌ها در رسانه‌ها منتشر شده بود.

جدايي نادر از سيمين

شايد به اين فيلم در روايت و طراحي لباس و صحنه نتوان سوتي گرفت، اما مي‌توان گفت «جدايي نادر از سيمين» فيلم تحسين شده اصغر فرهادي در مذمت پنهان‌کاري است، اين درحالي است که خودش تا لحظه‌هاي پاياني اثر پنهان‌کاري مي‌کند و تصاوير تصادف بازيگر را مخفي نگه مي‌دارد تا بتواند از آن به عنوان برگ برنده‌اي استفاده کند.

فقط ما نيستيم که گاف داريم

از اين دست سوتي‌هايي که به اتفاقات سر صحنه و طراحي لباس و مابقي ماجراها مربوط مي‌شود در سينماي جهان هم به وفور يافت مي‌شود. هرچند افرادي مانند استنلي کوبريک و کوئينتين تارانتينو از اين دست تفاوت‌ها و تغييرات جزئي در پلان‌هاي پشت سر فيلم‌هاي‌شان براي گمراه کردن مخاطب و از بين بردن و در هم آميختن مرزهاي خيال و واقعيت استفاده مي‌کنند و در آثارشان به وفور مي‌توان چنين چيزهايي را پيدا کرد. اما سوتي‌ در فيلم‌هايي چون «هري‌ پاتر»، »دزدان دريايي کارائيب»، «مرد عنکبوتي»، «ارباب حلقه‌ها» و «مظنونين هميشگي» موضوع متفاوتي است. با اينکه از اين دست سوتي‌ها زياد وجود دارد، ولي ما تنها به چند مورد اشاره مي‌کنيم:

هري پاتر

در قسمت پنجم «هري پاتر» که در سال ۲۰۰۷ ساخته شد، ۷ اشتباه بزرگي روي مي دهد که مربوط به لباس «هري پاتر» است که در دو سکانس تکرار مي شود. تي شرتي که او در صحنه اي که خوابيده به تن دارد با تي شرتي که چند ثانيه بعد از خواب برمي خيزد کاملا متفاوت است، هم از نظر رنگ و هم از نظر يقه تي شرت.

دزدان دريايي کارايب

«نفرين مرواريد سياه» اولين قسمت از سري فيلم هاي «دزدان دريايي کارائيب» است که کارگرداني آن را «گور وربينسکي» به عهده داشت. در يکي از صحنه هاي فيلم که جک (با بازي جاني دپ) در حالي که عصباني است روي عرشه ايستاده ولي نکته جالب توجه اين است در پشت سر او نيز يکي از عوامل فيلم با کلاه کابويي و تي شرت سفيد در حالي ايستاده و به دريا زل زده است، به چشم مي خورد.

البته «دزدان دريايي کارائيب» سوتي کم نداشته، جک اسپارو در جايي از فيلم با کلاه مارک آديداسش بازي مي‌کند! 

مرد عنکبوتي

اين فيلم در سال ۲۰۰۲ و به کارگرداني «سم ريمي» و بر پايه شخصيت مرد عنکبوتي شرکت مارول کاميکس ساخته شد. در يکي از صحنه هاي اين فيلم، «پيتر» که هنوز مهارت استفاده از استعداد جديدش را پيدا نکرده، تارهايش را به سمت چراغ خواب اتاقش پرتاپ کرده و باعث مي شود تا بشکند ولي چند ثانيه بعد چراغ خواب در اتاق بهمريخته «پارکر»، سالم و چون اولش سرجايش قرار گرفته است.

گلادياتور

«ريدلي اسکات»، فيلم سينمايي «گلادياتور» را با بازي درخشان «راسل کرو» در سال ۲۰۰۰ ميلادي ساخت. در يکي از صحنه هاي مبارزاتي، يکي از ارابه ها واژگون مي شود و زماني که گرد و خاک حاصل از حرکت ارابه ها کمي فرو مي نشيند، مخاطب با کمي دقت به راحتي مي تواند سيلندر گاز نصب شده زير ارابه را ببيند.

مظنونين هميشگي

«مظنونين هميشگي»، فيلمي جنايي به کارگرداني «برايان سينگر» و بازي «کوين اسپيسي» در سال ۱۹۹۵، ساخته شد. اين فيلم همچون سه فيلم قبلي اگرچه نامش در ميان آثار ماندگار تاريخ سينما به ثبت رسيده ولي از اشتباه داشتن مستثني نبوده و در يکي از صحنه ها که اين گروه خلافکار اقدام به ربودن ماشين پليس مي کنند، يک هواپيماي بوئينگ ۷۴۷ چهار موتوره به تصوير کشيده مي شود ولي در نماي ديگري که هواپيماي از پشت نشان داده مي شود، هواپيما، يک بوئينگ ۷۶۷ دو موتوره است.


منبع : خبرگزاري مهر

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

  • نظر
    شنبه 01 مهر 1396

    یعنی می شه فیلم ایرانی بسازن و توش گاف نداشته باشه؟
    مخصوصا این سریال های تلویزیونی تاریخی که پر از گاف و سوتی هست



تگ ها