3
از1 نظر

امامزاده عبدالله کودزر اراک

    731
    نمایش

    آرامگاه امامزاده عبدالله کودزر که به «شاهزاده عبدالله» نیز مشهور است در روستاى کودزر، در ۳۰ کیلومترى جاده اراک به خمین و ۷ کیلومتر دورتر از جادّه ترانزیتی، در مجاورت روستای حسن آباد قرار دارد.به اعتقاد اهالى، امامزاده عبداللَّه از فرزندان امام موسى کاظم ‰ است. برخى نسب شریف او را با سه واسطه به امام هفتم ‰منتهى می‏دانند که از قرار ذیل است.بقعة امامزاده به شمارة 1704 و در تاریخ 25/12/1364 به ثبت آثار ملّی و تاریخى رسیده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    زمان مناسب بازدید امامزاده عبدالله کودزر اراک

    بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه فصل بهار و تابستان است.

    سایر اطلاعات امامزاده عبدالله کودزر اراک

    سیّد عبدالله، به خاطر منصب دولتى پدر، و سیادت و شرافت نسب، از موقعیّت ممتازى برخوردار بود و در شهر «قم» به کسب دانش پرداخت و از سرآمدان عصر خویش شد و سپس به عراق عجم مهاجرت نمود. متأسّفانه در منابع موجود، از نام همسر و تعداد فرزندان و تاریخ وفات او سخنى به میان نیامده است، اما با وجود واسطه‏ ها، در نسب شریف او مى‏توان گمان زد که وى در دهة آخر قرن سوّم هجرى وفات یافته باشد. آرامگاه او، اخیراً بازسازى شده است.

    مشخصات امامزاده عبدالله کودزر اراک

    بنای امامزاده عبدالله کودزر اراک بر روى سطح مرتفعى و با پلان هشت ضلعى که هر ضلع ۲۰/۴ متر طول دارد، ساخته شده است. این بنا داراى دو ورودی یکى در شمال شرق ساختمان و دیگرى در جنوب شرقى بنا است.

    تاریخچه امامزاده عبدالله کودزر اراک

    به گواهی تاریخ، امامزاده عبداللَّه از فرزندان امام موسى کاظم است. برخى بر این باورند که ایشان با سه واسطه به امام هفتم می رسند که شجره نامه ی ایشان گواه این موضوع است. در شجره نامه آمده است: سیّد عبدالله بن محمّد الامیر بن احمد ابى‌الطیّب بن هارون بن امام موسى الکاظم(ع).

    ویژگی‌ها امامزاده عبدالله کودزر اراک

    گنبد امامزاده با پوشش سیمانى ساخته شده است و سطح زیر آن، فاقد تزیین است. اما دیوارهاى داخلى، از ارتفاع یک تا دوازده مت مزین به گچ‌برى های بسیار زیبایی شده است. در سمت جنوب بقعه محراب زیبایى قرار دارد که مثل دیوار های دارای گچبری های زیبایی است. در مجاورت این بقعه ی متبرکه، بقعه دیگرى قرار دارد که بر اساس اقوال محلی متعلّق به حلیمه خاتون، خواهر امامزاده عبداللَّه است.

    نکات مثبت امامزاده عبدالله کودزر اراک

    بقعة امامزاده به شمارة 1704 و در تاریخ 25/12/1364 به ثبت آثار ملّی و تاریخى رسیده است.

    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.