0
از0 نظر

آرامگاه شاهزاده محمد باغشجرد

    758
    نمایش

    آرامگاه شاهزاده محمد باغشجرد، تنها یکی از چندین جاذبه دیدنی و ارزشمند استان خراسان شمالی است که در داخل روستاي باغشجرد، 18 كيلومتري شمال شرقي صفي آباد و 69 كيلومتري شرق شهرستان اسفراين در كنار حمام و قناتی قديمي قرار دارد. همچنین، نام بنای این آرامگاه قدیمی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات آرامگاه شاهزاده محمد باغشجرد

    آرامگاه شاهزاده محمد باغشجرد، از جاذبه های تاریخی و تماشایی استان خراسان شمالی است و چندین سال قدمت دارد.

    تاریخچه آرامگاه شاهزاده محمد باغشجرد

    قدمت آرامگاه شاهزاده محمد، به دوران صفویه مربوط می شود.

    سیمای عمومی آرامگاه شاهزاده محمد باغشجرد

    طرح کلی پلان بنا و نیز جزییات تزیین داخلی و شیوه اجرای نقوش و کتیبه ­ها با رنگ­ های طبیعی شامل آبی لاجوردی، قرمز اخرایی و ... از هر نظر با بنای آرامگاه امامزاده حمزه موسی در روستای دهنۀ شیرین مشابه است. هر دوی این بناها با توجه به شیوه تزیین و نقوش و کتیبه­ ها و سبک معماری به دوره صفوی تاریخ ­گذاری می شوند.

    ویژگی‌ها آرامگاه شاهزاده محمد باغشجرد

    بنای آجری این آرامگاه با پلانی مستطیل شکل به ابعاد 9×11 متر در بافت مسکونی روستای باغشجرد و نزدیک مظهر قنات روستا واقع شده که پلان اصلی آن به سبک چهارتاقی ابوده اما امروزه به غیر از ورودی شرقی سایر ورودی­ ها مسدود شده و به شکل تاق نما درآمدند.

    در ضلع شمالی بنا، شاهد یک رشته پلکان خاهید بود که دسترسی بر بام بنا را آسان کرده و در طرفین ورودی نیز دو حجره وجود دارد که یکی از آن ها مسدود و یکی باز است. ورودی از طریق ایوانی به عرض حدود 3 متر به گنبدخانه راه پیدا می­کند. ایوان بنا با قوس نیم دور پوشش داده شده و تمام فضای داخلی آن با گچ اندود شده است.

    بر بالای در ورودی بنا یک طاق ­نمای کوچک تعبیه شده که در طرفین آن با گچبری تصویر دو آهو نقش شده و به طور ضمنی به مفهوم «ضامن آهو» اشاره دارد. گنبدخانه فضایی است به شکل مربع که به کمک چهار فیلپوش در بالا به هشت ضلعی تبدیل و بر فراز آن گنبدی استقرار یافته و ارتفاع بنا تا زیر گنبد 7 متر است. نمای داخلی بنا اندود شده و بر اندود گچ نقوش متنوع گیاهی، هندسی و کتیبه ­هایی به رنگ قرمز اخرایی، آبی لاجوردی، و سبز روشن نقاشی شده است. کتیبه ­ها شامل ادعیه و آیات قرآنی است.

    در قسمت بالای دیوار و بر افریز به خط ثلث بر زمینه لاجوردی «آیه الکرسی» نوشته شده و در پایین آن انواع ترنج­ های هندسی با نقوش گیاهی و ادعیه و زیارت نامه ­ها نوشته شده؛ از جمله بر جرز جنوبی ورودی بنا دعای «زیارت جامعه کبیره» در چند ردیف بر روی هم در داخل نوارهای موازی افقی نوشته شده که بخش زیادی از آن در اثر اصطکاک، نصب کلید و پریز برق و سایر عوامل پاک شده است. این کتیبه نیز به خط ثلث بر زمینه لاجوردی نوشته شده و اطراف کتیبه به رنگ قرمز اخرایی قلمگیری شده است. تمام اندود گچ زیر گنبد نیز با نقوش زیبای گیاهی به رنگ های مذکور تزیین شده است. کتیبه « آیه الکرسی» بر افریز و بخشی از «زیارت جامعه» (بسم الله الرحمن الرحیم السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و موضع الرساله و مختلف الملائکه و مهبط الوحی و معدن الرحمه و ... ) بر جرز ورودی بنا به خط ثلث نوشته شده که بخش اعظم آن ها فرو ریخته یا ناخوانا شده است.

    سایر اطلاعات آرامگاه شاهزاده محمد باغشجرد

    این جاذبه در سال 1381 با شماره 5950 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    زمان مناسب بازدید آرامگاه شاهزاده محمد باغشجرد

    فصل های بهار و تابستان، زمان مناسبی برای سفر به این شهر و بازدید از این جاذبه هستند.

    نکات منفی آرامگاه شاهزاده محمد باغشجرد

    متأسفانه امروزه به دلیل رطوبت زدگی و عدم رسیدگی به بنا بخش قابل توجهی از اندود و نقاشی ­های زیبای داخل بنا فروریخته و در صورت بی توجهی در چند دهه آینده به کلی این تزیینات نابود خواهد شد.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.