0
از0 نظر

بانک ایران و انگلیس زابل

    0
    نمایش

    از جمله آثار تاریخی و ثبت ملی شده استان سیستان و بلوچستان می‌توان به «بانک ایران و انگلیس زابل» اشاره کرد. این سازه که از دوران قاجار به یادگار مانده، امروزه به عنوان موزه‌ به فعالیت می‌پردازد. اولین شعبه بانک ایران و انگلیس در سال 1268 هجری شمسی در تهران افتتاح شد که ابتدا با نام بانک شاهی به فعالیت می‌پرداخت. نام بانک ایران و انگلیس در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۸۳، با شماره ثبت ۱۱۱۹۱ به‌‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات بانک ایران و انگلیس زابل

    برای بازدید از بانک ایران و انگلیس سیستان و بلوچستان، باید خود را به ضلع شمالی میدان شهرداری شهر زابل برسانید. در این ساختمان شاهد معماری اروپایی خواهید بود. همچنین بخش‌هایی از تاریخ ایران در عهد قاجار و حضور و نفوذ انگلیسی‌ها را نیز مشاهده می‌کنید.

    مشخصات بانک ایران و انگلیس زابل

    مشخصات بانک ایران و انگلیس زابل

    ساختمان بانک شاهی زابل یا همان بانک ایران- انگلیس یکی از اولین شعبات بانک شاهی به شمار می رفت، نزدیکی به مرز هندوستان و قرار داشتن در مسیر تجاری با هند برای انگلیسی ها از اهمیت بالایی قرار داشت، بنا شدن این بانک مراودات مالی کمپانی هند شرقی و ایران بیشتر می کرد که البته در این میان دورویتر پیروز این داستان بود. این بانک در ضلع شمالی میدان شهرداری شهر زابل قرار دارد و معماری آن نیز بیشتر شکل و شمایلی اروپایی دارد، که بر گرفته از هویت آن نیز می باشد. در سال های اخیر سازمان میراث فرهنگی تلاش هایی برای مرمت و بازسازی بخش های آسیب دیده ی این بنای تاریخی انجام داده است و گردشگران کنار این بنا می توانند بخش هایی از تاریخ ایران در عهد قاجار و حضور و نفوذ انگلیسی ها را مشاهده کنند.

    تاریخچه بانک ایران و انگلیس زابل

    قدمت بنای بانک ایران و انگلیس زابل به دوران قاجار مربوط می‌شود. در زمان حکومت ناصرالدین شاه، ایرانیان متوجه شدند که برای پیشرفت هر چه بیشتر باید تا حدی خود را به اروپاییان برسانند. یکی از اقدامات لازم برای دستیابی به این هدف، احداث بانکی باعنوان بانک شاهنشاهی یا بانک شاهی در تهران بود. بهتر است بدانید که در آن زمان تنها پادشاه قاجار و دولت می توانستند با درآمد اندک دولت از آن‌ها وام گرفته و در مقابل بخش‌هایی از امتیازات را واگذار کنند.

    به دنبال آن، شعب مختلف این بانک نیز در شهرهای دیگر به فعالیت پرداخت که بانک ایران و انگلیس زابل یکی از آن‌ها است. نزدیکی به مرز هندوستان و قرار داشتن در مسیر تجاری با هند برای انگلیسی‌ها از اهمیت بالایی قرار داشت. در نتیجه احداث این بانک مراودات مالی کمپانی هند شرقی و ایران را بیشتر می‌کرد که البته در این میان دورویتر پیروز این داستان بود.

    زمان مناسب بازدید بانک ایران و انگلیس زابل

    با توجه به وضعیت آب و هوایی سیستان و بلوچستان، فصل بهار و اوایل پاییز زمان مناسبی برای سفر به این استان و بازدید از جاذبه‌های آن است. همچنین، اوایل دی تا اوایل بهمن نیز آب و هوای خنک و مطلوبی را در این شهر تجربه می‌کنید.

    نکات مثبت بانک ایران و انگلیس زابل

    در سال‌های اخیر سازمان میراث فرهنگی تلاش‌هایی برای مرمت و بازسازی بخش‌های آسیب‌دیده این بنای تاریخی انجام داده است.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    تفریحات
    عکاسی
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها