City Id =8

انتخاب استان

برنامه ریز

چقدر میخوای خرج کنی؟! (قیمت ها به تومان است) چیکار می خوای بکنی ؟ چقدر وقت داری؟!

خانه قوام السلطنه

(47 رای)


با قدم زدن در خیابان 30 تر و گذر ادیان یک بنای شاخص بیش از هر چیز توجه شما را به خود جلب می کند؛ خانه زیبای قوام السلطنه با معماری دوست داشتنی و نورپردازی زیبایش؛ اینجا ما بیش از نام قوام السلطنه به نام موزه آبگینه شناخته می شود. 


این مکان را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

  • خانه قوام السلطنه
  • خانه قوام السلطنه
  • خانه قوام السلطنه
  • خانه قوام السلطنه
خانه قوام السلطنه خانه قوام السلطنه خانه قوام السلطنه خانه قوام السلطنه مشاهده گالری

«نظرتون چیه؟»

1.توی هر فصل چند تا سفر می ری؟

 اصلا نمي رم  بين 1 تا 2 سفر  بين 3 تا 5 سفر  بيشتر از 5 سفر

2.چه تیپ سفرهایی رو بیشتر از همه دوست داری؟

 طبيعتگردي  تاريخ گردي  شهرگردي  ساير

3.با کی بیشتر از همه سفر می ری؟

 خونواده ام  دوستام  تورهاي گردشگري  ساير

4.توی هر فصل به طور متوسط چقدر برای سفر کردن هزینه می کنی؟

 کمتر از 100 هزار تومن  بين 100 تا 200 هزار تومن  بين 200 تا 400 هزار تومن  بيشتر از 400 هزار تومن

5.توی تاریخ گردی کدوم یکی رو بیشتر از همه دوست داری؟

 موزه گردي
 بازديد از عمارت ها و کاخ ها
 بازديد از خونه هاي تاريخي
 بازديد از کليساها و آتشکده ها
 بازديد از قلعه ها و کاروانسراها
 بازديد از پل ها و برج ها
 بازديد از بقيه جاهاي تاريخي

«خیلی ممنون که نظرتون رو به ما گفتین»



خیابان سی تیر همیشه سرشار از سازه ها و خانه های قدیمی است که روزی در مهم‌ترین مرکز شهر تهران قرار داشتند. خانه قوام السلطنه، از مهم ترین خانه‌های تارخی بجا مانده از دوره قاجار است که در این خیابان قرار دارد.
عمارتی با معماری منحصر به فرد،ارسی های چوبی و باغچه ای با صفا، پله ها و کف پوش‌های چوبی خانه قوام السلطنه که طرح‌های هندسی مربع، مثلث و دایره بر آنها نقش بسته، همگی نشان می‌دهد که در معماری این خانه که امروز، موزه شیشه و آبگینه ایران، است تلاش بسیاری شده است.
هولاین از قدیمی ترین معماران سبک پست مدرن، در طراحی موزه آبگینه از آثار برجسته تاریخی ایران مانند کاخ تچر،ستون های تخت جمشید، قوس های صفوی و کعبه زرتشت الهام گرفته و با اینکه ویترین ها و فضای کلی موزه به صورت مدرن طراحی شده اند اما این طراحی مدرن به فضای کلی ساختمان که بنایی سنتی است آسیب نزده و در هماهنگی کامل با آن قرار دارد.

  • تاریخچه

    این خانه تاریخی از ۱۳۰۰ تا ۱۳۳۰ شمسی محل اقامت قوام السلطنه بود و پس از آن به سفارت مصر واگذار شد. در زمان استقرار سفارت مصر در این ساختمان گچ بری هایی به سبک اروپایی به بخشی از تالارهای طبقه اول افزوده شد و اگر دقت کنید پایین بخشی از گچ بری های این طبقه پرچم سفارت مصر دیده می شود.
    پس از سفارت مصر مدتی، سفارت افغانستان این خانه را در اختیار گرفت و پس از آن به بانک بازرگانی واگذار شد تا اینکه در ۱۳۵۵ شمسی طراحی این موزه به مهندسان ایرانی و طراحی ویترین ها و معماری داخلی آن به هانس هولاین، معمار برجسته اتریشی سپرده شد.
    این خانه اگرچه با تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی ساخته و پله های آن به سبک روسی طراحی شده اند اما در جای جای آن، هنر استادکاران ایرانی به چشم می خورد؛ در منبت کاری های درها و پله ها،در گچ بری های سقف ها و ستون ها و آیینه کاری هایی که به این خانه حال و هوای کاملا ایرانی داده اند. پس از انقلاب در سال ۱۳۶۸ به آینه کاری های طبقه دوم بخش هایی اضافه شده که در آن ها مضامین مذهبی و انقلابی به چشم می خورد.
  • ویژگی ها

    موزه آبگینه یا موزه سفال تهران را باید یکی از مهم ترین جذابیت های گردشگری در این شهر دانست؛ جایی که می توانید، تاریخ چند هزار ساله ایران زمین را مرور کرده و با ظرفیت های طراحی، ساخت و تولید ظروف سفالی آشنا شوید. این مکان از یک ساختمان قدیمی جذاب با معماری منحصر به فرد دوران قاجار نشات گرفته و فضایی نوستالژیک برای عاشقان موزه گردی تلقی می گردد.
    معماری بنای برخی موزه ها مانند هرمیتاژِ سنت پترزبورگ و لوور پاریس از ارزش بالایی برخوردار است و دست کمی از دیدنی های داخل آن ندارد. موزه آبگینه تهران گر چه عمر چند صد ساله ندارد، اما جاییست که می توان بخشی از تاریخ معاصر ایران را در آن دنبال کرد.
    موزه آبگینه تهران، روزگاری نه چندان دور، خانه قوام السلطنه از وزاری درباره قاجار بوده است. اگر دوست دار پنجره های زیبای رنگارنگ اُرُسی بوده و بخشی از ظرفیت های معماری سنتی کشورمان را دنبال می کنید، موزه آبگینه، بخشی از این جذابیت ها را روبروی دیدگان شما قرار می دهد.
  • سیمای عمومی

    وقتی وارد این خانه می شوید،‌ معماری جالب و ساختار هشت ضلعی آن، توجه شما را به خود جلب می کند. این خانه،‌ در روزگاری که مهم ترین بخش طهران قدیم منطقه امام خمینی امروزی نامیده می شد، یکی از باغ های خوش آب و هوا به شمار می رفت. خانه مذکور ۷۰۰۰ متر مربع زیربنا دارد.
    طرح های جالبی که برای در و پنجره های خانه قوام ارائه شد، یادآور معماری سلجوقیست و می تواند الهام بخش معماران برای طرح های سبک کلاسیک در روزگار امروز باشد؛ جایی که تلفیق سنت و مدرنیسم، نظرات و سلیقه های مشکل پسندان را به سمت خود می کشاند.
    ساختمان موزه از ۲ طبقه تشکیل شده است. در طبقه اول، تالار های اول و دوم و در طبقه دوم، سه تالار دیگر جای دارد. تالار دوم، جاییست که شما می توانید شیشه ها و لوله های شیشه ای را در کنار سفال های چند هزار ساله به نظاره نشسته و بخشی از هنر و صنعت این مرز و بوم را مشاهده کنید.
    هانس هولاین مهندس اتریشی، طراح ویترین های موزه آبگینه تهران بود که اردیبهشت ۹۳ در سن ۸۰ سالگی در وین درگذشت. این معمار و طراح برجسته، خالق تعدادی از شاهکار های هنر معماری جهان از جمله معماری ویترین موزه آبگینه و سفالینه های تهران بود. وی توانست در سال ۱۹۸۵ میلادی جایزه معماری پریتزکر را از آن خود کند.
    در طبقات دو گانه موزه، ویترین های حبابی جالبی می بینید که کار هولاین بوده و زیبایی خاصی به موزه داده است. موزه ها یکی از مکان هایی هستند که آثار هنری و تاریخی را به خوبی در معرض دید بازدید کنندگان قرار می دهند. چیدمان آثار موزه اهمیت زیادی در صنعت گردشگری دارد.
    موزه دارای گچ بری بسیار جذابیست که دو دوره را شامل می شود؛ یکی مربوط به دوران قوم و سبک غربی که هنگام در اختیار گرفتن خانه توسط سفارت مصر در تهران روی داد و دیگری آینه کار های طبقه دوم است که به دوران قاجار باز می گردد. موزه آبگینه،‌ تماشاگهی برای دیدن شیشه و سفال است. در این جا آثاری از لالِجین پایتخت هنر سفال گری ایران نیز مشاهده می گردد.
    قدیمی ترین شیشه هایی که در این جا مشاهده خواهید کرد، لوله های شیشه ای یا سیلندر های شیشه ای هستند که در معبد چغازنبیل شوش کشف شده اند. قدمت آن ها به هزاره دوم قبل از میلاد باز می گردد.
    در طبقه نخست، شیشه ها و سفال هایی مشاهده می شود که به دوران پیش از تاریخ تعلق دارد. قدیمی ترین آن ها به دوران اشکالی مرتبط است.
    با مراجعه به تالار صدف موزه آبگینه، حالت صدفی نیمه باز در ذهن شما تداعی می شود. سفال های قرن سوم و چهارم هجری که از پایتخت سنگ های قیمتی ایران یعنی نیشابور به دست آمده در این مکان برای مشاهده بازدید کنندگان قرار داده شده است.
    وقتی از آن پلکان های زیبا بالا می روید، وارد طبقه دوم شده و محیط جذاب با آینه کاری و گچ بری های قدیمی نظر شما را به خود جلب می کند.
    در موزه آبگینه و به خصوص در فضای میانی طبقه دوم، آینه کاری هایی زیبا قرار دارد که در کنار آن ها، آثار باستانی و تاریخی خودنمایی می کنند.
    گچ بری های جذاب موزه در حالی که شما مشغول گشت زدن در طبقات اول و دوم هستید و آثار چند هزار ساله سفال و شیشه را نظاره گر هستید، خودنمایی کرده و ذهن عاشقان معماری و هنر این مرز و بوم را به سمت خود می کشاند.

    ۱- توجه داشته باشید که در تالار آینه و تالار سفره‌خانه‌، هفت اُرُسی جنوبی و هفت اُرُسی شمالی به صورت پنجره هستند و سه اُرُسی میان تالار به صورت در کاربرد دارند.
    ۲- در طبقه اول و دوم‌، در دو طرف تالار آینه و سفره‌خانه در طرف شمال دو اتاق و یک دهلیز قرار دارد.
    ۳- نکته جالب درباره خانه قوام این است که وقتی به اتاق‌های جانبی واقع در طبقه همکف‌ و در ضلع شمالی مراجعه کنید، درخواهید یافت که این اتاق ها از اتاق‌های مشابه در طبقه فوقانی کوچک تر هستند. این موضوع را در بازدید از خانه قوام در نظر داشته باشید تا به طور واقعی آن را مشاهده کنید.
    ۴- اکثر اتاق ها دارای درهایی به عرض ۶۰ سانتی‌ متر هستند که یکی از این درها به راهرو و دیگری به دهلیز میان دو اتاق باز می‌شود. این دهلیز تنها وسیله ارتباطی بین دو اتاق شمالی و جنوبی محسوب می گردد.
    ۵- در نظر داشته باشید که این خانه، ۸ اتاق و ۴ دهلیز دارد که همگی تنها به راهروهای کنار خود راه دارند. تزیینات این اتاق‌ها به طور کامل مشابه یکدیگر بوده و تمام اتاق‌ها دارای پنجره‌های اُرُسی هستند.
    ۶- همان طور که در گزارش بالا گفتیم، گچ بری های خانه قوام جالب توجه است و دیوارها دارای گچ‌بری و نقاشی از گیاهان تزیینی و اسلیمی هستند. بیشتر قسمت ‌های این اتاق را فرورفتگی ‌هایی در دیوار تشکیل داده است که به مانند طاقچه عمل می‌کنند.
  • سایر اطلاعات

    بنای خاصی که امروزه موزه آبگینه نام دارد، در سال ۱۲۵۳ قمری در زمان محمد شاه قاجار احداث شد و اقامت گاه قوام آشتیانی گردید. این خانه تاریخی که از جاذبه‌ های پایتخت به شمار می رود و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، قبل از انقلاب توسط انجمن آثار ملی خریداری شد و به سازمان ملی حفاظت از آثار باستانی واگذار گشت. این مکان بعد از انقلاب اسلامی، در اختیار سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری قرار گرفت.
    قسمتی از بنا در سال های دور، به واسطه تعرضی که با کوچه ای به نام میرزا محمود وزیر داشت تخریب شد. طبق مشاهدات، این قسمت به احتمال زیاد متصل‌کننده اندرونی و بیرونی به یکدیگر بوده است‌.
    قابل ذکر است که تبدیل ایوان تابستانی به تالار آینه کاری از دیگر تغییرات بنا است که پس از توسعه ارتباط ایرانیان با کشورهای اروپایی صورت گرفته است‌. از خصوصیات جالب این بنا که همواره مورد نظر دانشجویان و محققان هنر و معماری قرار داشته، می توان به نظم و تقارنی اشاره کرد که با آجر و چوب در نمای ساختمان به وجود آمده است‌.
    وجود هفت دری در این بنا از جمله مهم‌ترین عوامل زیبایی آن محسوب می‌شود. ۷ دری جزو عنصرهای معماری ایرانی‌-اسلامی است‌. در حیاط بیرونی نیز یک حوض و چند باغچه تعبیه شده است.
    ظرافت هایی که منبت کاران و خاتم کاران اصفهانی در طراحی و ساخت این خانه به خرج دادند، چشمان هر بیننده ای را مجذوب خود می کند. وقتی وارد خانه می شوید، نوع طراحی پلکان و قرارگیری آن،‌ اولین چیزیست که نظر بازدیدکنندگان را به خود جلب می کند.
    این خانه تا اوایل دهه سی شمسی، محل سکونت و کار جناب قوام بود. شما حتما با ادبیات گفتاری و نوشتاری و شیوه تعاملش با درباریان در سریال معماری شاه که جمعه ها مهمان مخاطبان ایرانی است،‌ آشنا شده اید. قوام، یکی از فعال ترین سیاسیون تاریخ معاصر کشور بوده که سابقه وزارت را نیز در کارنامه خود دارد.
    نام قوام با نصب و استعفا گره خورده است. به هر حال این خانه قدیمی زیبا، پس از مرگ وی مدتی در اختیار سفارت مصر در تهران بود. پس از آن، افغان ها به این مکان نقل مکان کردند و بعد از آن نیز دفتر بانک بازرگانی شد. از سال ۱۳۵۵ هجری خورشیدی با همکاری مهندسان و طراحان زبر دست اتریشی، بازسازی این ساختمان قدیمی در دستور کار دولت وقت قرار گرفت.

اماکن مرتبط



تگ ها