0
از0 نظر

ساباط های یزد

    430
    نمایش

    ساباط ها يكي از جاذبه های تاریخی استان یزد از ويژگي هاي بارز و منحصر به فرد شهرسازي در محله هاي قديم يزد، می توان به كوچه ها و گذرهاي سرپوشيده آن اشاره کرد که با نام “ساباط” شناخته می شوند. این ساباط ها با هدف ایجاد سایه در برابر تابش مستقیم خورشید و ایجاهدف از طراحي و اجراي ساباط اين است كه انسان گرمازده كوير را دمي در زير سايه خود، از تابش خورشيد در امان نگهدارد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات ساباط های یزد

    «ساباط» در لغت به معنای راهرو، دالان و سقفی است که در گذشته بر روی کوچه‌ها و معابر ساخته می شده و برای ساخت این سازه، معماران یزدی نه تنها تمام جوانب را در ساخت داخل خانه در نظر می گرفتند، بلکه در ساخت کوچه نيز با توجه به نیازها و شرایط اقلیمی و فرهنگی مردم منطقه به ویژگی های ارزنده و جالب توجهی دقت می کردند.

    ویژگی‌ها ساباط های یزد

    هدف از ساخت ساباط ضمن ایجاد اتصال سازه‌های میان واحدها و استحکام با ساخت پشتبند، این بوده که انسان گرمازده‌ی کویر به هنگام عبور از کوچه‌ها و معابر، در یک ریتم پیش‌بینی شده و مشخص، زیر سایه‌ی ساباط ها قرار گیرد و دمی عرق بخشکاند و بیاساید.

    در برخی از کوچه‌های بن بست که دارای ساباط است، در قسمت ورودی کوچه دری محکم گذاشته می‌شده است كه به این گونه فضاها که برای افزایش امنیت ساکنان کوچه مؤثر بوده «دربند» می‌گویند. در هر دربند چند خانوار زندگی می‌کردند.

    سیمای عمومی ساباط های یزد

    ساباط‌ها از ويژگي‌هاي معماري زيست بوم‌هاي گرمسير و کويري هستند. يکي از کارکردهاي سابات پديد آوردن سايه و جايگاهي خنک براي رهرگذران است.اين سازه به سبب نيمه پوشيده بودن در تابستان به پديد آمدن کوران هوا مي‌انجامد که هواي درون سابات را از بيرون آن خنکتر مي کند. همين نيمه پوشيده بودن در زمستان به گرمتر شدن هواي درون سابات از بيرون آن مي انجامد.

    سابات‌ها همچنين مايه يکپارچگي و استواري خانه‌هاي کنارشان هستند و به آن ها در پايداري در برابر نيروهاي پديد آمده از فشار سازه کمک مي‌کنند. در برخي از کوچه هاي بن بست که داراي ساباط است، در قسمت ورودي کوچه دري محکم گذاشته مي شده است كه به اين گونه فضاها که براي افزايش امنيت ساکنان کوچه مؤثر بوده «دربند» مي گويند.

    در هر دربند چند خانوار زندگي مي کردند و نحوه استقرار ساباط ها به گونه اي است كه انسان پياده در مسير حركت خود در يك توالي مناسب در فضاي سايه قرار مي گيرد. در خيلي از ساباط ها ورودي چند خانه مجتمع شده كه از نظر افزايش حس همسايگي و همبستگي محله اي حائز اهميت است.

    ساباط وسيله اي در تقابل با وزش بادهاي موسمي نيز هست. معمولا پشت بام ساباط ها مورد استفاده واحدهاي همجوار قرار مي گيرد كه در برخي از آن ها به صورت اتاقي مشرف به كوچه جلوه گر مي شود.

    سایر اطلاعات ساباط های یزد

    از جمله دربندهای مهم استان می‌توان به دربند "مجدالعلما" در شهرستان اردکان و دربند "آقایی‌ها" در شهرستان یزد اشاره‌ کرد.

    زمان مناسب بازدید ساباط های یزد

    با توجه به وضعیت آب و هوایی یزد، فصل های بهار و زمستان زمان مناسبی برای بازدید از جاذبه های این استان هستند.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    شب‌گردی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.