0
از0 نظر

ساختمان قدیمی تلگرافخانه چابهار

    0
    نمایش

    ساختمان قدیمی تلگرافخانه چابهار، از بناهای تاریخی استان سیستان و بلوچستان و از معدود ساختمان‌های چابهار است که قدمت آن به دوران قاجار مربوط می‌‌شود. این بنای دو طبقه دارای پوشش سایبان‌های شیروانی از جنس سفال بوده و قوس‌های هلالی بر آن قابل مشاهده است. مصالح به کار رفته در آن نیز شامل سنگ های رسوبی ماسه‌ای ساحلی در اندازه‌های مختلف می‌شود. نام ساختمان تلگرافخانه چابهار در تاریخ ۱۸ شهریور سال ۱۳۷۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات ساختمان قدیمی تلگرافخانه چابهار

    ساختمان قدیمی تلگرافخانه چابهار که با عنوان «تلگرافخانه انگلیسی‌ها» نیز شناخته می‌شود، لقب قدیمی‌ترین بنای مدرن چابهار را از آن خود کرده است. هدف از احداث این بنا رونق دریانوردی، تجارت و برقراری ارتباط میان هند، گواتر، جاسک و بندرعباس بوده است. اما بعدها تغییر کاربری داده و به‌عنوان اداره پست مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین طبقه‌ اول آن که معماری ویژه‌ای دارد، برای تلگراف‌خانه انتخاب می‌‌شود.

    سیمای عمومی ساختمان قدیمی تلگرافخانه چابهار

    هنگام بازدید از ساختمان تلگرافخانه چابهار شاهد رواق هلالی دورتادور بنا، الوارهای چوبی در کف، سقف‌های چوبی و وجود سایه‌بان‌های شیروانی و سفالی منحصر به فردی خواهید بود که جلوه خاصی به آن بخشیده است. همچنین برای ساخت این بنا از مصالحی مانند سنگ‌های رسوبی ماسه‌ای ساحلی در اندازه‌های مختلف استفاده شده است.

    تاریخچه ساختمان قدیمی تلگرافخانه چابهار

    در رابطه با تاریخچه تلگرافخانه انگلیسی‌ها باید بگوییم که این جاذبه ارزشمند در اواخر دوره قاجار توسط انگلیسی‌ها ساخته شد و با گذشت زمان اداره پست در آن مستقر شد. به طور دقیق‌تر بین سال‌های 1867 الی 1869 (که مصادف است با سال 1248 هجری شمسی) کمپانی هند شرقی که در خود یک شرکت انگلیسی است به عنوان اولین مرکز تجاری در بین بنادر ایران شروع به ساختن این بنا نمود که بعدها، ساختمان تلگرافخانه انگلیسی‌ها چابهار اسم گرفت.

    ویژگی‌ها ساختمان قدیمی تلگرافخانه چابهار

    از ویژگی‌های ساختمان تلگرافخانه چابهار می‌توان به ثبت نام آن در تاریخ ۱۸ شهریور سال ۱۳۷۷، در فهرست آثار ملی ایران اشاره کرد. همچنین بد نیست بدانید که تا چند سال قبل نیز اداره پست چابهار در این ساختمان مستقر بوده است.

    زمان مناسب بازدید ساختمان قدیمی تلگرافخانه چابهار

    با توجه به وضعیت آب و هوایی سیستان و بلوچستان، فصل بهار و اوایل پاییز زمان مناسبی برای سفر به این استان و بازدید از جاذبه‌های آن است.

    نکات مثبت ساختمان قدیمی تلگرافخانه چابهار

    از نکات مثبت برای بازدید ساختمان تلگرافخانه چابهار می‌توان به نزدیکی آن به سایر جاذبه‌های دیدنی مانند کوه‌های مینیاتوری، آرامگاه سید غلام رسول چابهار، پلاژ ساحلی تیس و تالاب لیپار چابهار اشاره کرد.

    پیشنهاد ویژه ساختمان قدیمی تلگرافخانه چابهار

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    سرپوشیده
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    تفریحات
    عکاسی
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها