0
از0 نظر

قلعه سام زابل

    2
    نمایش

    اگر به تماشای بناهای تاریخی مانند قلعه علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم در سفر خود به سیستان و بلوچستان، خود را به ۴ کیلومتری سه کوهه برسانید و سری هم به قلعه سام زابل بزنید. هنگام بازدی از این قلعه شاهد سازه‌ای مستطیل شکل و دارای دیوارهای پهن و بزرگ از جنس خشت و گل و همچنین دروازه و برج‌های متعدد خواهید بود. قدمت قلعه سام به زمان پارت‌ها مربوط می‌شود و در دوره‌های هخامنشیان، اشکانیان تا ساسانیان مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    تاریخچه قلعه سام زابل

    قدمت بنای قلعه سام به طور دقیق مشخص نیست ولی باستان‌شناسان، در طبقه زیرین این بنا نوشته‌ای یونانی متعلق به دوران پارت‌ها کشف کردند و از این رو دیرینگی قلعه را به این دوره نسبت می‌دهند. همچنین، قلعه سام در دوره‌های هخامنشیان، اشکانیان تا ساسانیان نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته است. قدمت ساخت طبقه بالایی بنای قلعه سام به دوران ساسانی مربوط می‌شود.

    ویژگی‌ها قلعه سام زابل

    کلنل تیت انگلیسی و والترسرویس آمریکایی از این قلعه بازدید کرده‌اند. به گفته کلنل تیت در سده نوزدهم، نهری از نزدیک این قلعه جاری و به طرف دهکده ورمال ادامه داشته‌است.

    نکات منفی قلعه سام زابل

    متاسفانه امروزه بخش عمده‌ای از بنای قلعه سام تخریب شده‌ و از دست رفته است.

    مشخصات قلعه سام زابل

    قلعه سام زابل دارای بنایی مستطیل شکل از جنس خشت و گل بوده و طول بنای آن از شرق به غرب ۳۷۶ متر و از جنوب به شمال ۲۹۶ متر است. قلعه سام دارای دو دروازه شمالی و جنوبی بوده که هر کدام دارای برج نگهبانی است. بالغ بر ۳۶ برج برای این بنا در نظر گرفته شده که ۸ برج آن بزرگ و در گوشه‌های قلعه قرار گرفته و ۲۸ برج دیگر کوچک بوده و در اطراف قرار داشته است.

    زمان مناسب بازدید قلعه سام زابل

    با توجه به وضعیت آب و هوایی سیستان و بلوچستان، فصل بهار و اوایل پاییز زمان مناسبی برای سفر به این استان و بازدید از جاذبه‌های آن است.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها