0
از0 نظر

قلعه کنت

    1
    نمایش

    قلعه کنت از جاذبه‌های تاریخی و قلعه‌های قدیمی سیستان و بلوچستان است که قدمت آن به دوره افشاریه بازمی‌گردد. همه ساله بسیاری از گردشگران مشتاق بناهای تاریخی از این قلعه که در ۴۵ کیلومتری سوران واقع شده، بازدید می‌کنند. قلعه کنت دارای سه طبقه بوده که برای ساخت بنای آن از مصالحی چون خشت و گل خام استفاده شده است. دستور ساخت قلعه را نیز سردار شهسوار، از نامداران آن زمان، داده است. بهتر است بدانید که مردم عادی حق ورود به این قلعه را نداشتند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات قلعه کنت

    قلعه کنت در روستایی به همین نام و در فاصله ۴۵ کیلومتری سوران قرار گرفته است. برای ساخت بنای سه طبقه این قلعه، با مساحت ۹۷۰ متر و زیر بنای ۸۴۰ متر، از مصالحی مانند خشت و گل خام استفاده شده است. در آن زمان طبقه اول قلعه کنت به غلامان و کنیزان اختصاص داشته و اسطبل اسب و محل نگهداری گاو و گوسفندهای سردار در آن قرار گرفته بودند. طبقه دوم و سوم نیز محل زندگی سردار و خانواده‌اش بوده است. همچنین امکان ورود مردم عادی به این قلعه وجود نداشته است.

    برای ورودی به قلعه کنت باید خود را به در قسمت جنوبی که حدود 13 متر از سطح زمین ارتفاع دارد برسانید و سپس وارد حیاط جنوبی شوید. اطراف حیاط مرکزی طبقه عامه نشین بوده که با بازدید از آن شاهد 11 اتاق شامل اصطبل، انبار ، و ....خواهید بود. راهرویی در قسمت شمالی اتاق‌ها قسمت شرقی قلعه را به هم مرتبط می سازد و در ضلع غربی دو برج نگهبانی در نظر گرفته شده است.

    تاریخچه قلعه کنت

    قدمت بنای قلعه کنت به دوران افشاره مربوط می‌شود که به دستور فردی قدرتمند به نام سردار شهسوار ساخته شده است. این قلعه به مرور زمان، تغییرات متعددی را به خود دیده است. از جمله این تغییرات می‌توان به مرگ سردار شهسوار و به مقام رسیدن پسرش میر للَّ اشاره کرد. وی تصمیم گرفت بر بنای ابتدایی قلعه بیفزاید و اتاق‌های ضلع جنوبی را ساخت.

    مدت‌ها بعد یوسف خان، سردار سیب، به قلعه کنت حمله کرد و سردار نور محمد نوه شهسوار را از قلعه بیرون و خود را سردار قلعه خواند. سردار یوسف خان به کمک مردم به تجدید و بازسازی قلعه پرداخت و دومین طبقه را در قسمت شمال شرق قلعه بنا کرد. بعد از مرگ یوسف خان، سردارغلام رسول خان روی کار آمد و خود را حاکم قلعه خواند و سرداری خود را به حاکمی تغییر داد. او به کمک تعدادی از بنّاهای به نام و باتجربه، طبقه بالای قلعه را بنا کرد و افراد نزدیک حاکم نیز خانه‌های خود را دور قلعه ساختند و در آن‌ها ساکن شدند.

    زمان مناسب بازدید قلعه کنت

    با توجه به وضعیت آب و هوایی سیستان و بلوچستان، فصل بهار و اوایل پاییز زمان مناسبی برای سفر به این استان و بازدید از جاذبه‌های آن است.

    شرایط استفاده قلعه کنت

    برای بازدید از قلعه کنت باید خود را به دهستان کنت در بخش هیدوچ شهرستان سیب و سوران برسانید. امکان بازدید از این قلعه برای عموم فراهم است.

    چه جوری برم ؟

    افزودن راهنمایی مسیر :

    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    سختی مسیر
    متوسط (صعود ساده از معابر سنگی)
    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    تفریحات
    عکاسی
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.

    برچسب ها