City Id =8

انتخاب استان

برنامه ریز

چقدر میخوای خرج کنی؟! (قیمت ها به تومان است) چیکار می خوای بکنی ؟ چقدر وقت داری؟!

پل خان مرودشت

(38 رای)


بناي تاريخي پل خان نزديك مرودشت و در مسير شيراز- اصفهان روي رودخانه كُر بنا شده است.


این مکان را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

  • پل خان مرودشت
  • پل خان مرودشت
  • پل خان مرودشت
  • پل خان مرودشت
پل خان مرودشت پل خان مرودشت پل خان مرودشت پل خان مرودشت مشاهده گالری

اطلاعات تماس

  • آدرس : شیراز - مرودشت - پل خان

«نظرتون چیه؟»

1.توی هر فصل چند تا سفر می ری؟

 اصلا نمي رم  بين 1 تا 2 سفر  بين 3 تا 5 سفر  بيشتر از 5 سفر

2.چه تیپ سفرهایی رو بیشتر از همه دوست داری؟

 طبيعتگردي  تاريخ گردي  شهرگردي  ساير

3.با کی بیشتر از همه سفر می ری؟

 خونواده ام  دوستام  تورهاي گردشگري  ساير

4.توی هر فصل به طور متوسط چقدر برای سفر کردن هزینه می کنی؟

 کمتر از 100 هزار تومن  بين 100 تا 200 هزار تومن  بين 200 تا 400 هزار تومن  بيشتر از 400 هزار تومن

5.توی تاریخ گردی کدوم یکی رو بیشتر از همه دوست داری؟

 موزه گردي
 بازديد از عمارت ها و کاخ ها
 بازديد از خونه هاي تاريخي
 بازديد از کليساها و آتشکده ها
 بازديد از قلعه ها و کاروانسراها
 بازديد از پل ها و برج ها
 بازديد از بقيه جاهاي تاريخي

«خیلی ممنون که نظرتون رو به ما گفتین»



پل خان دارای ۵ دهانه است. سه دهانه شمالی بزرگتر و دو دهانه جنوبی کوچکتر است. طول پل قدیم ۱۰۱ متر و عرض آن حدود ۵ متر است. طاق دهانه بزرگ وسط پل برآمده و عرض پل در این قسمت بیش از ۷/۵ متر است. ارتفاع پل در دهانه وسطی بیش از ۱۳ متر است.

  • تاریخچه

    پل خان مربوط به دوره صفوی است و در اوایل قرن ۱۱، توسط امام قلی خان ساخته شده است. امام قلی خان فرزند الله‌وردی خان گرجی (سردار محبوب شاه عباس اول) این پل را در راه شیراز به تهران ساخت.
  • ویژگی ها

    انتخاب محل احداث پل با دقت و دانش زیادی صورت گرفته ؛ بطوریکه پایه های پل بر روی بستر صخره ای رودخانه قرار گرفته و همین امر باعث استحکام و ماندگاری پل در طول چند قرن گذشته گردیده است. این پل به شماره 929 به ثبت تاریخی رسیده است .
  • سیمای عمومی

    پایه های پل از سنگهای تراشیده و ملات ساروج ساخته شده و از استحکام زیادی برخوردار است. بر روی این پایه ها ، طاق هایی با قوس جناغی برپا شده است. قسمتی از رویه پل در دوره های جدیدتر مرمت شده که از بقیه بدنه کاملاً متمایز است. قسمت هایی از پل شامل طاق های آجری جناقی دهانه دوم و سوم پل، نمای بخش های سنگی و آجری دهانه های پل در سال 91 مورد مرمت قرار گرفته است.
  • سایر اطلاعات

    در سال ۱۳۱۸ دولت وقت در صدد ساخت پلی در کنار این پل برآمد، اما موفق به انجام آن نشد. زیرا محل محکمی برای پایه‌های آن نیافت و این نشان از علم بالای معماران آن زمان است.
  • منبع

    شهرداری شیراز – سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری - دانش نامه ویکی پدیا - افسانه آنلاین
Map Data
Map data ©2016 Google
Map DataMap data ©2016 Google
Map data ©2016 Google

اماکن مرتبط



تگ ها