City Id =8

انتخاب استان

برنامه ریز

چقدر میخوای خرج کنی؟! (قیمت ها به تومان است) چیکار می خوای بکنی ؟ چقدر وقت داری؟!

پل قطور خوي

(3 رای)


پل هوايي قطور شهرستان خوي بزرگترين پل هوايي در خاورميانه به شمار مي رود که با طبيعتي زيبا و بکر هر ساله گردشگران زيادي را براي بازديد به خود جذب مي کند.


این مکان را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

  • پل قطور خوي
  • پل قطور خوي
  • پل قطور خوي
  • پل قطور خوي
پل قطور خوي پل قطور خوي پل قطور خوي پل قطور خوي مشاهده گالری

«نظرتون چیه؟»

1.توی هر فصل چند تا سفر می ری؟

 اصلا نمي رم  بين 1 تا 2 سفر  بين 3 تا 5 سفر  بيشتر از 5 سفر

2.چه تیپ سفرهایی رو بیشتر از همه دوست داری؟

 طبيعتگردي  تاريخ گردي  شهرگردي  ساير

3.با کی بیشتر از همه سفر می ری؟

 خونواده ام  دوستام  تورهاي گردشگري  ساير

4.توی هر فصل به طور متوسط چقدر برای سفر کردن هزینه می کنی؟

 کمتر از 100 هزار تومن  بين 100 تا 200 هزار تومن  بين 200 تا 400 هزار تومن  بيشتر از 400 هزار تومن

5.توی تاریخ گردی کدوم یکی رو بیشتر از همه دوست داری؟

 موزه گردي
 بازديد از عمارت ها و کاخ ها
 بازديد از خونه هاي تاريخي
 بازديد از کليساها و آتشکده ها
 بازديد از قلعه ها و کاروانسراها
 بازديد از پل ها و برج ها
 بازديد از بقيه جاهاي تاريخي

«خیلی ممنون که نظرتون رو به ما گفتین»



پل هوایی قطور خوی در مرز بین ایران و ترکیه و در شهر قطور از شهرهای توابع شهرستان خوی واقع شده است. این در دره مصفا و بر روی رودخانه قطور قرار گرفته است و راه آهن ترانزیتی ایران به اروپا، از روی آن می گذرد.

  • تاریخچه

    پل قطور خوی در سال 1347 توسط دو شرکت ایرانی و اتریشی، پی ریزی و پایه‌های بتونی آن اجرا و اسکلت فلزی و شاسی آن توسط آمریکایی‌ها انجام گرفت.ساخت این پل در سال 1349 (1970 میلادی) توسط یک زن مهندس آلمانی به پایان رسیده است.

  • ویژگی ها

    طول پل قطور خوی 448 متر، طول ارک فلزی پل 223 متر و ارتفاع آن از سطح رودخانه قطور 118٫28 متر دارای 10 عدد پایه بتونی مسلح بوده که 6 عدد از این پایه‌ها به طرف خوی و 4 عدد از پایه‌های بتونی به سمت رازی است و در مجموع دارای 8 دهنه که به صورت اکس به اکس در امتداد هم گسترش یافته‌اند.
    پل قطور خوی از پل های زیبا و منحصر به فرد خاورمیانه است و با اینکه از ساختمان آن بیش از 40 سال نمی گذرد و از پل های جدید الاحداث است، ولی به سبب عظمت و شکوهش و قرار گرفتن در درّه زیبا و خوش آب و هوای قطور قابل توجه بوده، و روزانه به ویژه در ایّام نوروز و روزهای تعطیلی گردش گران زیادی را به سوی خود جلب می کند.
  • سیمای عمومی

    رنگ پل فلزی خوی در گذشته به رنگ قرمز بود و در زمان جنگ ایران و عراق جهت استتار از حمله هوائی عراق، به رنگ خاکی رنگ آمیزی شده است.
  • سایر اطلاعات

    عراق در زمان هشت سال جنگ تحمیلی، به اهمیت استراتزیک این پل به عنوان پل ریلی ایران و اروپا پی برده بود، در نتیجه اقدام به 9 حمله هوایی و 6 دفعه بمباران این پل کرد که آسیب‌های زیادی بر پایه های فلزی و شاسی ها و پایه های بتنی آن در این حمله ها وارد شده و چندین شهید در این حملات تقدیم اسلام و انقلاب شد.
    پس از اتمام جنگ تحمیلی، خسارات وارده بر این پل که 30 درصد برآورد شده بود، توسط مهندسان ایرانی آغاز شد و در اردیبشهت 1374 مرمت کامل شد.
Map Data
Map data ©2016 Google
Map DataMap data ©2016 Google
Map data ©2016 Google

اماکن مجاور

اماکن مرتبط



تگ ها