0
از0 نظر

امامزاده محمد کرمان (شاهزاده محمد)

    11676
    نمایش

    آستان مقدس امامزاده محمد کرمان (شاهزاده محمد) در شهر کرمان چون نگینی زیبا می‌درخشد. بنای تاریخی بارگاه متعلق به اواسط دوره صفویه است و به صورت مستطیل ساخته شده و سه ایوان، گنبد، رواق، صحن و ضریح دارد. این آستان مقدس، در خیابان ۱۷ شهریور و در چهارراه بهار قرار دارد. نسب امامزاده با دو واسطه به امام موسی کاظم(ع) می‌رسد. کارشناسان، قدمت اولیه بنای امامزاده محمد (شاهزاده محمد) به اواسط دوران صفویه، مربوط دانسته اند.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات امامزاده محمد کرمان (شاهزاده محمد)

    امامزاده محمد ملقب به شاهزاده محمد از سادات جلیل‌القدر و عظیم‌الشأن جد سادات موسوی کرمان، شیراز، خوزستان، کربلا و کوفه هستند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی توجه ویژه‌ای نسبت به تعمیر و بهسازی حرم مطهر امامزاده محمد توسط گروه بازسازی خاص حرم امام حسین (ع) صورت گرفته است و این مکان رونق بسیاری دارد. آستان مقدس امامزاده محمد شهر کرمان طی سال‌های اخیر به عنوان یکی از مراکز اصلی برگزاری آیین‌های مذهبی است، برگزاری مجالس تعزیه در این مکان رونق زیادی دارد و همچنین برگزاری نماز جماعت، محافل قرآنی، دعای ندبه و دعای کمیل از دیگر برنامه‌های اجرا شده در این مکان است.

    تاریخچه امامزاده محمد کرمان (شاهزاده محمد)

    تاریخچه بنای آستان مقدس امامزاده محمد(ع) متعلق به اواسط دوره صفویه است.

    سایر اطلاعات امامزاده محمد کرمان (شاهزاده محمد)

    امامزاده محمد کرمان (شاهزاده محمد), امام زاده ای که با دو واسطه به حضرت موسی بن جعفر علیه السلام می رسند. شخصیت مدفون دراین بقعه -سیدابوالحسن محمدبن ابراهیم المجاب بن محمد العابدبن امام موسی کاظم علیه السلام است که امامزاده سیدمحمدملقب به (شاهزاده محمد) ازسادات بسیارجلیل القدر-عظیم الشأن و بزرگوار جد سادات موسوی کرمان، شیراز، خوزستان، کربلا و کوفه است.

    محمد بن ابراهیم مجاب علیه السلام متولد کربلا و در سال ۲۴۷هجری قمری به سیرجان و به سا ل ۲۴۹هجری قمری با دعوت اهالی و علمای کرمان به این شهر هجرت کرد. ایشان پس از گذراندن بیش از ۵۰سال از عمر خود در این خطه و تبلیغ دین و پرورش شاگردان مبرز همانند بسیاری از بزرگان توسط حاکم وقت در سال ۳۰۱هجری قمری به شهادت رسید ودر یک فرسنگی شهرقدیم کرمان در قسمت غربی کوه معروف (قلعه اردشیر ) به خاک سپرده شد.

    ویژگی‌ها امامزاده محمد کرمان (شاهزاده محمد)

    بنای آستان مقدس امامزاده محمد(ع) به صورت مستطیل وبه ابعاد۲۲*۲۵مترساخته شده که دارای سه ایوان،گنبد، رواق، صحن و ضریح است. درب اصلی بقعه از جانب ایوان شرقی باز می شود که آئینه کاری های زیبایی دارد. زمین زیارتگاه که حدود۵هزار مترمربع است.

    اتاقی وجود دارد که مرقد امامزاده درآن قراردارد. این اتاق دارای چهارصفه بلندبه ارتفاع ۸متراست و ساقه گنبد عرقچینی و دیوار بقعه، چهار پنجره برای نورگیری دارد. قطر گنبد از داخل ۵متر و ارتفاع ساقه آن ۲متر است. شبستان بزرگ حرم دارای دواتاق و یک ایوان و سالن بزرگ است. سردر آن زیبا و باشکوه است و با کاشی های لاجوردی در زمینه گل و بوته و آیات قرآنی تزئین شده و از شکوه خاصی برخوردار است.

    سیمای عمومی امامزاده محمد کرمان (شاهزاده محمد)

    گنبد از خارج به شکل شلجمی بلند و به ارتفاع بیش از ۱۳متر است که بسیار باشکوه و مجلل ساخته شده است. دورتادور ساقه آن، صلوات کبیره درکاشیهای قهوه ای نقش بسته است. نمای تمام گنبد نیز باکاشی های معرق فیروزه ای تزئین شده و در نتیجه نمای بسیار زیبایی به بقعه داده است. درختان سرو و کاج، گل کاری و چمن کاری، فضای با طراوتی را ایجاد کرده است.

    شرایط استفاده امامزاده محمد کرمان (شاهزاده محمد)

    با توجه به وضعيت آب و هوايی استان كرمان، فصل های بهار و پاييز زمان مناسبی برای بازديد از اين جاذبه هستند. البته بازدید از امامزاده ها با آن فضای معنوی شان، محدود به هیچ فصل و زمان خاصی نیست.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی باید به خیابان ۱۷ شهریور، چهارراه بهار بروید.

    تاکسی

    تاکسی های شهری، شما را برای بازدید از امامزاده محمد کرمان (شاهزاده محمد) راهنمایی می کنند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    نمازخانه
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    نزدیکترین اماکن مهم
    ایستگاه اتوبوس
    تفریحات
    عکاسی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.