0
از0 نظر

مسجد جامع آمل

    1699
    نمایش

    مسجد جامع آمل ازمساجد جامع قديمي ايراني است که در کارگر محله يا محله مسجد جامع آمل قرار دارد. این مسجد، از مساجد جامع قدیمی ایرانی است که در کارگر محله یا محله مسجد جامع آمل قرار دارد. مسجد جامع آمل دارای فرم کلی مستطيل شکسته بوده و در دو طبقه بنا شده است. مسجد جامع آمل مربوط به دوره صفوی- دوره قاجار است؛ از سال ۱۱۰۶ به دستور شاه سلطان حسین صفوی ساخته شده و خوشبختانه بعد از گذر از زلزله و آتش‌سوزی کماکان پابرجاست.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات مسجد جامع آمل

    مسجد جامع آمل دارای فرم کلی مستطيل شکسته بوده و در دو طبقه بنا شده است. اين بنا دارای چهار فضاي اصلي (در طرفين)، راهروها، دهليز، ورودي‌ها، مسيرهاي راه پله به طبقه همكف و اول و اتاق هاي متعدد در اطراف فضاهاي اصلي است‌ و هم اكنون محل استقرار حوزه علمیه آمل است. ورودی اصلی بنا در جبهه شمالی است كه فراخوان مناسبي محسوب نمي‌شود و به جز آن ورودی دیگری در قسمت شمال شرقی قرار دارد که به طور مستقیم به طبقه اول مرتبط می‌شود.

    ورودی های جبهه شمالی و شمال شرقی از دو طریق به خیابان مهدیه مرتبط هستند اما ورودی شمالی به طور مستقيم به راهرويي متصل مي شود كه در جبهه غربي آن پس از گذر از چند فضا به حياط مرکزی مي‌ رسد. حیاط مرکزی، هدايتگر ما به شبستانهای اين مجموعه (طبقه همکف) است. اين فضا كه با بشني چهار گوشه در مرکز مسجد قرار گرفته است، به نظر می رسد زيباترين بخش اين مسجد باشد.

    تاریخچه مسجد جامع آمل

    مسجد جامع آمل مربوط به دوره صفوی- دوره قاجار است؛ از سال ۱۱۰۶ به دستور شاه سلطان حسین صفوی ساخته شده و بعد از گذر از زلزله و آتش‌سوزی کماکان پابرجاست.

    ویژگی‌ها مسجد جامع آمل

    این اثر در تاریخ ۹ بهمن ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۰۶۶۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    سیمای عمومی مسجد جامع آمل

    طبقه همكف اولين فضايي است كه به طور معمول، بازديد كنندگان براي ورود به مسجد جامع به آن مي‌ رسند. جبهه‌ های شمالی و جنوبی طبقه همکف به شبستان اختصاص داشته، محل تشکیل کلاسهای طلاب در جبهه غربی بوده و مکان اداری این طبقه درجبهه شرقی قرار دارد. طبقه همکف نسبت به حیاط مرکزی دارای اختلاف‌ سطح بیست سانتی‌ متری است. طبقه اول مسجد به وسیله یک مسیر راه پله از طبقه همکف جدا می‌شود و در سه جبهه (شمالی، شرقی و غربی) بر روی شبستانها ساخته شده است. این طبقه با داشتن ارتباط فضايي مناسب، فضاهاي مختلف را در اطراف خود چيده و به وسيله راه پله‌اي به ورودی شمال شرقی مي‌ رسد.

    هم اکنون جبهه شمالی و غربی به خوابگاه اختصاص داشته و کتابخانه و اتاق رییس حوزه در جبهه شرقی این طبقه قرار دارد. مسجدجامع در طبقه اول به وسيله سقف به بامي محدود می‌ گردد که شيرواني (هلا) را بر فراز خود نگاه داشته‌ است. تقارن، فرم يکسان جرزها و همچنين شبکه‌ بندي بازشوها در دل‌ جرزها از جمله عواملی هستند که در کل‌ بنا ايجاد ريتم و هماهنگی بصری می‌کنند و وظيفه اصلی روشنایی، نور و هوا را بر عهده دارند.

    در تعميرات كف طبقه‌ همكف از موزاییک‌هایی به طول‌ و عرض (30×30) سانتي‌ متر استفاده شده‌ است و در كف طبقه‌ اول سعي‌ شده‌ است با ملات سیمانی اندود شود.

    زمان مناسب بازدید مسجد جامع آمل

    فصل‌های بهار و پاییز زمان مناسبی برای سفر به مازنداران است اما باتوجه به سرپوشیده بودن مسجد جامع آمل می‌توانید هرزمان از سال به این مسجد بروید.

    شرایط استفاده مسجد جامع آمل

    اين بنا داراي چند دسترسي اصلي و فرعي است. خيابان مهديه و انقلاب مسيرهايي هستند كه اين بنا را به خيابان شهيد بهشتي مرتبط و خيابان هفده شهريور آن را با ميدان 17 شهريور در ميدان اصلي شهر، متصل مي سازد.

    سایر اطلاعات مسجد جامع آمل

    در منابع بررسی شده، از چند نفر به عنوان بانی نام برده شده است، از جمله، عثمان بن نهیک و ابراهیم بن عثمان بن نهیک، (کاتب، ۱۳۶۶) عبداله بن قحطبه، (مرعشی، ۱۳۶۳) عمربن علاو ابوالخصیب و هانی بن هانی. (حجازی کناری، ۱۳۷۲) خطاط سنگ نبشته مسجد محمد ابراهیم همدانی بوده است (ستوده، ۱۳۶۶)

    پیشنهاد ویژه مسجد جامع آمل

    باتوجه به اینکه مسجد جامع آمل در راسته بازار قرار گرفته است می‌توانید از بازار هم دیدن کنید.

    چه جوری برم ؟

    ماشین شخصی

    با ماشین شخصی باید به آمل- راسته بازار بروید.

    تاکسی

    تاکسی‌های شهری می‌توانند شما را برای بازدید از این جاذبه راهنمایی کنند.
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    نمازخانه
    تلفن عمومی
    پارکینگ/ جای پارک
    مناسب برای کهنسالان
    سرویس بهداشتی
    سرپوشیده
    محل استراحت
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.