1.7
از3 نظر

پل قطور خوی

    1285
    نمایش

    پل قطور در ۲۵کیلومتری جنوب غربی شهر خوی و در قسمت سرحدی کردنشین بخش قطور از توابع شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی قرار دارد.طول این پل ۴۴۸متر ،  ارتفاع آن ۱۲۸متر و قطر دهانهٔ آن ۲۳۲متر است. و مصالح عمدهٔ آن فلزى ، و بدنهٔ آن به صورت طاقى است. پل قطور در مسیر راه آهن ایران و ترکیه در نزدیکی خوی ساخته شده است.این جاذبه در سال‌های اخیر به عنوان اولین میراث مدرن با ۵۰ سال سابقه، با شماره ۳۱۴۰۷ ثبت آثار ملی شد.

    warning icon
    اگر فکر میکنی این اطلاعات نیاز به اصلاح یا افزودن داره . روی دکمه زیر کلیک کن

    مشخصات پل قطور خوی

    پل هوایی قطور خوی در مرز بین ایران و ترکیه و در شهر قطور از شهرهای توابع شهرستان خوی واقع شده است. این در دره مصفا و بر روی رودخانه قطور قرار گرفته است و راه آهن ترانزیتی ایران به اروپا، از روی آن می گذرد.

    تاریخچه پل قطور خوی

    پل قطور خوی در سال 1347 توسط دو شرکت ایرانی و اتریشی، پی ریزی و پایه‌های بتونی آن اجرا و اسکلت فلزی و شاسی آن توسط آمریکایی‌ها انجام گرفت.ساخت این پل در سال 1349 (1970 میلادی) توسط یک زن مهندس آلمانی به پایان رسیده است.

    ویژگی‌ها پل قطور خوی

    پل قطور در سال‌های اخیر به عنوان اولین میراث مدرن با ۵۰ سال سابقه، با شماره ۳۱۴۰۷ ثبت آثار ملی شد.

    زمان مناسب بازدید پل قطور خوی

    بهترين زمان براي بازديد از اين جاذبه فصل بهار و تابستان مي باشد.

    سیمای عمومی پل قطور خوی

    پل قطور در مجموع دارای ۸ دهنه است که به صورت اکس به اکس در امتداد هم گسترش پیدا کرده‌اند. پل قطور را از انواع پل‌های زیرقوسی می‌دانند که تا مدت‌ها بزرگترین دهانه قوسی را در بین پل‌های ایران داشت.

    رنگ پل فلزی خوی در گذشته به رنگ قرمز بود و در زمان جنگ ایران و عراق جهت استتار از حمله هوائی عراق، به رنگ خاکی رنگ آمیزی شده است.

    سایر اطلاعات پل قطور خوی

    عراق در زمان هشت سال جنگ تحمیلی، به اهمیت استراتزیک این پل به عنوان پل ریلی ایران و اروپا پی برده بود، در نتیجه اقدام به 9 حمله هوایی و 6 دفعه بمباران این پل کرد که آسیب‌های زیادی بر پایه های فلزی و شاسی ها و پایه های بتنی آن در این حمله ها وارد شده و چندین شهید در این حملات تقدیم اسلام و انقلاب شد. پس از اتمام جنگ تحمیلی، خسارات وارده بر این پل که 30 درصد برآورد شده بود، توسط مهندسان ایرانی آغاز شد و در اردیبشهت 1374 مرمت کامل شد.
    چه جوری برم ؟
    این نزدیکی چی بخوریم ؟
    این نزدیکی کجا‌بمونیم ؟
    این نزدیکی از کجا بخریم ؟

    امکانات و ویژگی‌ها

    امکانات کلی
    مناسب برای بانوان
    مناسب برای کهنسالان
    مناسب برای کودکان
    آنتن‌دهی تلفن همراه
    تفریحات
    عکاسی
    پیاده‌روی
    سختی مسیر
    آسان (راهپیمایی)
    نظر خودتو به دیگران بگو
    تجربه و نظر خودت از سفر رو با ما به اشتراک بذار
    ارسال عکس
    تجربه خودت از سفر رو به بقیه هم نشون بده
    پاسخ سریع دریافت کن
    سوال‌های خودت رو از همسفران و کارشناسان ما بپرس
    پرسش سوال
    Waves Waves Waves

    یه نقطه جدید معرفی کن

    اگه فکر می‌کنی یه مقصد واسه بیرون زدن، سراغ داری و ما معرفیش نکردیم، خودت می‌تونی داخل سایت به بقیه معرفی کنی. دم شما گرم که همراهی.